Program antywirusowy na telefon
W pierwszej kolejności należy upewnić się, że każdy telefon służbowy dla pracownika jest wyposażony w program antywirusowy. Aplikacje dostępne w ramach usług Google Play, czy App Store są przeważnie dokładnie sprawdzane. Należy jednak mieć na uwadze także ryzyko związane z przeglądaniem różnego rodzaju stron czy odwiedzaniem linków przesłanych przez wiadomości e-mail i SMS. W niektórych przypadkach mogą to być odnośniki do stron spreparowanych przez hakerów w ramach ataków, takich jak phishing, czy smishing – wówczas telefon służbowy może być źródłem bardzo niebezpiecznego wycieku danych.
Aby znaleźć odpowiedni program antywirusowy, warto kierować się głównie recenzjami dostępnymi przy poszczególnych aplikacjach. Co więcej, wielu producentów oprogramowania odpowiedzialnych za takie rozwiązania zapewnia specjalne oferty dla przedsiębiorstw. Z właściwie dobranym pakietem można bez problemu wyposażyć każdy telefon dla firmy w niezbędne zabezpieczenia, dzięki czemu telefonia mobilna zawsze będzie działać z pełną sprawnością.
Czytaj również: Dialer w telefonie służbowym. Co to jest i jak z nim walczyć?
Aplikacje i pliki ze sprawdzonych źródeł
Jedną z najważniejszych zasad bezpieczeństwa na urządzeniach mobilnych jest pobieranie oprogramowania jedynie ze sprawdzonych źródeł. W zależności od tego, jaki system operacyjny zostanie wybrany - Sklep Play oraz App Store. Jak zweryfikować oprogramowanie? To bardzo proste:
- w przypadku systemu Android należy upewnić się, że w ustawieniach odznaczona jest opcja pozwalająca na instalację z nieznanych źródeł;
- na urządzeniach z iOS z reguły pobieranie aplikacji z innych źródeł niż App Store nie jest możliwe. Wyjątek stanowią telefony, na których wykonano tzw. jailbreak, czyli usunięto zabezpieczenia producenta. Warto zatem jedynie sprawdzić, czy na urządzeniu nie znajdują się aplikacje umożliwiające jailbreaking.
Zabezpieczenie dwuetapowe telefonu
Kolejnym mechanizmem zabezpieczeń, na który warto zwrócić uwagę, jest dwuetapowa weryfikacja. To bardzo prosty w swoich założeniach, lecz jednocześnie niezwykle skuteczny sposób, by zwiększyć bezpieczeństwo praktycznie dowolnego systemu. Jak to działa? Mowa o logowaniu się do różnych usług z wykorzystaniem nie tylko standardowego połączenia loginu i hasła. Do tego dochodzi także dodatkowa weryfikacja, która odbywa się z użyciem na przykład kodu SMS, aplikacji czy zewnętrznego, fizycznego tokena.
Sprawdź także: Bezpieczeństwo i poufność danych w firmowym urządzeniu przenośnym
Warto zadbać, by weryfikacja dwuetapowa była włączona we wszystkich aplikacjach, które oferują taką funkcję. Będzie to szczególnie istotne na przykład w usługach bankowych, a także w przypadku oprogramowania wykorzystywanego do przesyłania firmowych danych. Należy postawić na takie rozwiązanie również przy używaniu Call Center dla firm oraz innych serwisów, które są stosowane do obsługi danych osobowych.
Aktualizacje systemu i aplikacji
Niezależnie od tego, jakie rozwiązania wykorzystujemy w pracy przedsiębiorstwa – czy jest to technologia VoIP, standardowa telefonia dla firm, a może Call Center dla firm, należy bezwzględnie zadbać o bieżące aktualizowanie oprogramowania. Dlaczego jest to takie istotne? Głównym powodem nie są w tym przypadku nowe funkcje, czy usprawnienia wydajności, a właśnie bezpieczeństwo. Twórcy aplikacji i programów nieustannie pracują nad ulepszeniami w ochronie danych, podczas gdy hakerzy równie intensywnie starają się złamać przestarzałe zabezpieczenia. Aby oprogramowanie, które jest wykorzystane w telefonie mogło zawsze liczyć na pełną ochronę, należy tego pilnować.
W przypadku urządzeń mobilnych przeważnie możemy bez problemu włączyć automatyczne aktualizacje, dzięki czemu można uniknąć zapominania o przeprowadzaniu update’ów. Zazwyczaj dostępna będzie także opcja dokonywania tego procesu jedynie poprzez Wi-Fi – w efekcie nie będziemy narażeni na wyższe koszty podczas korzystania z 5G czy 4G LTE.
Jeśli jednak zależy nam na stałym dostępie do najnowszych zabezpieczeń, na przykład wtedy, gdy pracownicy wykorzystują urządzenia mobilne głównie „w terenie”, niezbędny będzie odpowiedni abonament komórkowy dla firm. W tym przypadku liczy się przede wszystkim zasięg oraz stabilność sieci. Warto zaznaczyć, że piąta generacja telefonii komórkowej, czyli właśnie technologia 5G, oferuje najniższy ping, jednak na pełną łączność możemy obecnie liczyć głównie w miastach. Poza gęsto zaludnionymi obszarami wciąż dominuje 4G LTE – mimo tego smartfon z 5G będzie przeważnie lepszym wyborem ze względu na fakt, że infrastruktura mobilna stale się rozwija i oferuje coraz lepszy zasięg sieci 5G.
Korzystanie z zabezpieczonych sieci Wi-Fi
Ostatnim punktem, na który warto zwrócić uwagę, jest korzystanie jedynie z zabezpieczonych sieci Wi-Fi. Otwarte punkty dostępu mogą być bez problemu wykorzystane przez hakerów, by przechwycić przesyłane dane – co więcej, niektóre z nich mogą tak naprawdę być tzw. fałszywymi WAP-ami, które zostały uruchomione właśnie przez cyberprzestępców. Z tego względu zaleca się, aby łączyć się jedynie z sieciami, które są chronione hasłem.
O jakich jeszcze rozwiązaniach warto pamiętać w kontekście zabezpieczenia firmowego telefonu? Na pewno dobrym pomysłem będzie backup danych w chmurze – dzięki temu będziemy mogli przywrócić informacje nawet po wystąpieniu niebezpiecznego ataku lub awarii. W celu zapewnienia pełnej sprawności pracy należy z kolei postawić na wydajny Internet mobilny, który można znaleźć w ofercie INEA. Nasze usługi obejmują pełne wsparcie dla przedsiębiorstw – w tym rozwiązania takie jak dzierżawa urządzenia mobilnego, łatwe przeniesienie numeru czy telefon stacjonarny dla firm.