Biznes wymaga dobrego połączenia
Sieć telefoniczna ISDN to nowoczesna technologia komunikacji, wdrażana w firmach z każdej branży. Sprawdź, co to jest ISDN INEA i poznaj zalety usługi Integrated Services Digital Network.

Co to jest ISDN i jak wykorzystać tę usługę w firmie?

Telefonia
29-10-2021

ISDN – co to jest?

Coraz większa liczba przedsiębiorców zaczyna się zastanawiać, na czym polega ISDN. Co to za technologia? Warto zacząć od początku. Rozwinięcie tego skrótu to Integrated Services Digital Network i jest to oznaczenie systemu sieci telefonicznej z komutacją obwodów. Pozwala przesyłać dane, a także głos przez linię cyfrową.

Technologię ISDN wyróżnia także to, że można ją traktować jako zestaw standardów komunikacyjnych do przesyłania danych, głosu i sygnalizacji. Integrated Services Digital Network zostało zaprojektowane po to, żeby zastąpić technologię telefonii stacjonarnej i całkowicie zamienić ją na cyfrową.

Największe zalety, jakie oferuje cyfrowa linia telefoniczna, to znacznie lepsza prędkość oraz wyższa jakość połączenia w porównaniu ze standardowymi technologiami. Wiąże się to z niezawodnością w transmisji danych.

Struktura sieci ISDN

Struktura Integrated Services Digital Network polega na zdolności dostarczania co najmniej dwóch jednoczesnych połączeń w dowolnej kombinacji danych, głosu, wideo, a także faksu za pośrednictwem jednej linii, do której można podłączyć wiele urządzeń oraz używać ich w razie potrzeby.

Dzięki przemyślanej strukturze sieć ISDN jest w stanie sprostać wszystkim aktualnym oczekiwaniom, jeżeli chodzi o potrzeby komunikacyjne, i to przy znacznie większej szybkości oraz wydajności transmisji. Nie można do tego zaliczyć jednak takich elementów, jak szerokopasmowy dostęp do Internetu czy telewizja rozrywkowa.

ISDN BRA

W technologii Integrated Services Digital Network rozróżnia się dwa główne standardy. Pierwszym z nich jest ISDN BRA.W tym przypadku istnieją dwa kanały przenoszące dane, które są oznaczane literą „B”, a także kanały sygnalizacyjne, które oznacza się literą „D” i służą one do inicjowania połączeń.

Kanały oznaczone literą „B” działają z maksymalną prędkością 64 Kbps, a odmiana „D” może mieć maksymalną prędkość do 16 Kbps. Oba kanały są od siebie niezależnie. Można pokazać to na przykładzie, gdzie jeden jest używany jako połączenie TCP/IP z lokalizacją, a drugi do wysyłania faksu do lokalizacji zdalnej.

ISDN PRA

Kolejnym elementem technologii Integrated Services Digital Network jest usługa Primary Rate Interface (ISDN PRA), która składa się z kanału „D” oraz 23 lub 30 kanałów „B” w zależności od państwa, w którym się mieszka. W Polsce użytkownicy mogą skorzystać z drugiej opcji, gdzie 30 kanałów „B” jest wykorzystywanych na dane rozmowy o przepustowości 64 kb/s, a także kanał do synchronizacji strumienia o przepustowości 64 kb/s.

Rozwiązania ISDN i zalety usługi

Ta cyfrowa sieć telefoniczna została po raz pierwszy wykorzystana jako alternatywa dla połączeń typu dial-up, które zapewniały znacznie wyższe prędkości Internetu. Aby mieć dostęp do połączenia, każdy z użytkowników musiał podłączyć się za pomocą modułu cyfrowego. ISDN jest w wielu miejscach nadal stosowane w tym celu - głównie tam, gdzie nie ma dostępu do Internetu szerokopasmowego. Jeżeli chodzi o samą usługę przesyłania danych, to stosuje się B-ISDN za pomocą łącza światłowodowego.

Główne zalety korzystania z technologii ISDN to znacznie szybsze nadawanie sygnału cyfrowego, a także stabilność przesyłania danych. Oprócz tego, Integrated Services Digital Network pozwala nie tylko łączyć urządzenia, ale także umożliwia im działanie na jednej linii. Daje to możliwość przeprowadzenia spotkania o takim charakterze, jak telekonferencja. Dlatego ISDNjest stosowane w miejscach, gdzie używa się czytników kart kredytowych, faksów czy urządzeń o podobnym sposobie działania.

Cyfrowa sieć telefoniczna w firmie – jak ją wdrożyć?

Jak widać, korzystanie z Integrated Services Digital Network wiąże się z wieloma pozytywnymi aspektami. Dlatego na tej technologii często opiera się m.in. telefonia dla firm. Dzięki niej przedsiębiorstwa mogą przeprowadzać połączenia ISDN o wysokiej jakości, a także poprawiać przepływ wiadomości.

W przypadku technologii ISDN istnieje wiele odmian wyposażenia, które mogą być wykorzystywane do łączenia się z tą siecią. Nazywa się je urządzeniami terminalowymi TE lub urządzeniami końcowymi NT. Wyróżnia się także pośrednie elementy wyposażenia, które służą do definiowania połączeń pomiędzy różnymi urządzeniami podłączonymi do Integrated Services Digital Network.

W przypadku połączeń dial-up, a także innych funkcji ISDN, potrzebny jest moduł. Najczęściej stosowane produkty to routery Cisco. Wybiera się je głównie ze względu na to, że są wyposażone w gniazda, do których można podłączyć różne karty interfejsu WAN. Odmiana jest zależna od lokalizacji, a także operatora telekomunikacyjnego, który dostarcza obwód ISDN.

Samodzielne wdrożenie usług ISDN, takich jak cyfrowa linia telefoniczna nie jest w zakresie możliwości małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy tego typu korzystają zazwyczaj z pomocy specjalistów, na przykład INEA. Dostawca oferuje kompleksową usługę głosową dopasowaną do potrzeb każdego biznesu – pełen wachlarz sposobów podłączenia urządzeń abonenckich ze stykiem cyfrowym ISDN (BRA i PRA), a także w coraz popularniejszej technologii VoIP. INEA daje również możliwość skorzystania z dodatkowych usług, takich jak eCentrale, nagrywanie rozmów, menu głosowe czy usługi eFax, telekonferencje i Call Center.

PRZECZYTAJ TAKŻE
Komunikacja w firmie jest ważnym aspektem wykonywania codziennych zadań. Dlatego należy zwrócić uwagę na to, aby pomiędzy właścicielami przedsiębiorstwa, pracownikami i klientami możliwa była płynna wymiana informacji. Może ona usprawnić praktycznie wszystkie procesy w firmie. Jedną z najpopularniejszych technologii jest telefonia stacjonarna. Czy w 2021 roku to wciąż dobre rozwiązanie?
Telefonia
09-11-2021
Telefonia stacjonarna dla firm to nadal niezbędne narzędzie ułatwiające pracę przedsiębiorstwa. Poznaj telefonię internetową VoIP, nowoczesne systemy call center, eFax, zaawansowane menu głosowe IVR oraz telefony cyfrowe i eCentrale w INEA.