Biznes wymaga dobrego połączenia
Co to jest technologia VoIP i jak wykorzystać ją w firmie?

Co to jest technologia VoIP i jak wykorzystać ją w firmie?

Telefonia
28-09-2021

Co to jest VoIP?

Rozwinięcie skrótu VoIP to Voice-over-Internet Protocol. Jest to transmisja głosu, a także treści multimedialnych za pośrednictwem połączenia internetowego. Dzięki tej technologii można porozumiewać się przez urządzenia, takie jak na przykład komputer stacjonarny, laptop, telefon VoIP bezprzewodowy lub przeglądarki obsługujące WebRTC.

Jednak co odróżnia telefonię VoIP od zwykłych pakietów połączeń telefonicznych, które znajdziemy w ofercie każdego dostawcy? Przede wszystkim technologia ta gwarantuje szereg funkcji i zaawansowanych rozwiązań, takich jak nagrywanie rozmów, niestandardowy identyfikator dzwoniącego czy poczta głosowa na e-mail.

Jak działa telefonia internetowa VoIP?

Z usługi VoIP z powodzeniem mogą korzystać firmy każdej wielkości, niezależnie od branży. Jak działa telefonia internetowa oparta na tej technologii? W przypadku VoIP sygnał przekazywany jest cyfrowo, dzięki czemu zyskujemy wysoką jakość połączeń, odporną na zakłócenia i szumy. Co ważne, połączenia są bezpłatne, również te międzynarodowe. 

Taki schemat działania pozwala na synergię pomiędzy innymi telefonami z różnych firm i korzystanie z wymienionych wcześniej praktycznych funkcji, czyli poczty głosowej, przekazywania połączeń czy nagrywania rozmów. Usługa VoIP może również być wykorzystana jako widget na stronie internetowej. Dzięki temu każdy odwiedzający serwis, po kliknięciu w wyznaczonym miejscu, będzie mógł skontaktować się z obsługą klienta i załatwić najważniejsze sprawy.

Telefonia stacjonarna a internetowa – różnice

Jak można się domyślić, pierwszą znaczącą różnicą pomiędzy modelem telefonii internetowej a stacjonarnej jest sposób przekazywania danych. Telefonia VoIP opiera się na połączeniu internetowym. Są jeszcze inne różnice, na które warto zwrócić uwagę.

Pierwszą, ważną dla przedsiębiorców są koszty. Telefonia VoIP pozwala zredukować wydatki za połączenia, ponieważ ich wykonywanie jest darmowe. Wystarczy dostęp do Internetu i można porozumieć się z dowolnym numerem na całym świecie.

Kolejne dwie kwestie to jakość połączeń, a także liczba dodatkowych funkcji VoIP. Telefon, który jest połączony z siecią, o ile nie występują zakłócenia zasięgu, będzie lepiej odbierał i wysyłał sygnał, co w konsekwencji wiąże się ze znacznie lepszą jakością dźwięku i rozmów. W przypadku dodatkowych funkcji można również korzystać z połączenia smartfona z komputerem, co jest praktycznie niemożliwe w przypadku telefonów stacjonarnych, a także prowadzić wideokonferencje. Jeśli chodzi o prowadzenie biznesu, taka wielopoziomowość komunikacji jest kluczowa. Dzięki telefonii VoIP można skontaktować się z pracownikami lub klientami z każdego miejsca, a także za pomocą niemal dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu.

Telefonia VoIP – zalety rozwiązania w firmie

Dzięki połączeniu z Internetem telefonia VoIP jest najprawdopodobniej najbardziej wszechstronnym sposobem komunikacji. Są także inne atuty tego rozwiązania, które sprawdzą się w każdej firmie. Jednym z nich jest możliwość przekierowywania połączeń z poziomu bazy CRM, co pozwala na skierowanie dzwoniącego do dowolnego oddziału lub pracownika w przedsiębiorstwie. Efektem jest zwiększona automatyzacja działań i płynniejsza praca w firmie.

Centrala telefoniczna VoIP

W związku z rozwojem technologii VoIP, coraz częstszym rozwiązaniem wybieranym przez przedsiębiorców jest centrala telefoniczna VoIPWirtualna centrala VoIP pozwala firmom uzyskać tańsze połączenia – jedynym wymaganiem do korzystania z tanich rozmów jest konfiguracja całego systemu i dobre, stabilne łącze internetowe.

 Własna telefonia VoIP i centrala VoIP są również dobrym rozwiązaniem z innego powodu. Nie wymagają od właściciela uzyskiwania certyfikatów związanych z bezpieczeństwem RODO, a także zatrudniania administratora czy wyodrębniania dodatkowej powierzchni biurowej, na przykład na okablowanie i analogowe telefony na biurkach pracowników. Wybierając dostawcę, warto sprawdzić czy oferuje on całościową usługę o nazwie telefon VoIPJak podłączyć telefonię do własnej centrali? Mogą w tym pomóc profesjonalni informatycy lub specjaliści dedykowani przez dostawców.

Szybkie łącze internetowe a centrala telefoniczna VoIP

Wirtualna centrala VoIP jest na pewno dobrym rozwiązaniem, ale nie można również zapominać o tym, że telefonia internetowa VoIP działa najlepiej, kiedy jest połączona z szybkim, stabilnie działającym łączem internetowym. Dlatego w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest światłowód firmowy.

 Dzięki niemu bramka VoIP będzie mogła funkcjonować bez żadnych zakłóceń, znakomicie obsługując każde połączenie. Telefon VoIP podłączony do łącza o dużej przepustowości będzie efektywnym narzędziem, zapewniającym znakomitą jakość połączeń.

 Dobrym rozwiązaniem jest łącze światłowodowe symetryczne, które zapewnia taką samą prędkość wysyłania i pobierania danych. Wybierając łącze do telefonii VoIP nie można zapominać o wysokich parametrach SLA (najlepiej 99%), które zagwarantują odpowiednią jakość dostarczanej usługi i umożliwią zwiększenie pasma łącza w każdym momencie trwania umowy. Za jego sprawą telefonia VoIP będzie oferować pełen zestaw możliwości i działać bardzo sprawnie.

 Decydując się na telefonię VoIP, warto wybierać dobre oferty usług biznesowych, aby w pełni wykorzystać potencjał tej technologii i cieszyć się rozmowami w dobrej jakości, niezależnie od miejsca, w którym znajduje się pracownik, klient lub partner biznesowy.