Biznes wymaga dobrego połączenia
Co to jest certyfikat SLL? Jak zainstalować go na stronie firmy i szyfrować dane w bezpieczny sposób? Czytaj na blogu INEA Biznes.

Czym jest certyfikat SSL? Podstawowe informacje o szyfrowaniu danych

Internet
18-02-2022

Certyfikat SSL – co to jest?

Rozwinięcie skrótu SSL to „Secure Sockets Layer”, czyli „bezpieczna warstwa gniazd”. Zadaniem protokołu określanego tym akronimem jest szyfrowanie komunikacji w sieci, by prywatne dane nie trafiły w niepowołane ręce. Standard ten został opracowany już w połowie lat 90., a niewiele później doczekał się rozszerzenia w postaci TLS – termin „SSL” jest stosowany również w odniesieniu do tej technologii. Obok samego protokołu funkcjonuje także certyfikat SSL. Co to właściwie oznacza? W kontekście technologii SSL certyfikat jest parą kluczy – prywatnego i publicznego – które wspólnie pozwalają upewnić się, że tylko docelowy odbiorca będzie w stanie odczytać przekazywaną wiadomość. Dodatkowo certyfikat SSL potwierdza tożsamość właściciela danej strony internetowej.

Bezpieczeństwo w sieci to podstawa, jednak aby móc oferować najwyższy standard usług, należy zadbać także o inne aspekty prowadzenia działalności online. Wydajny, szybki i bezpieczny Internet dla firm pozwoli znacznie sprawniej obsługiwać klientów. W tym przypadku warto postawić przede wszystkim na światłowód dla firm, dostępny między innymi w ofercie INEA. Internet na firmę z wykorzystaniem tej technologii zapewnia dużą prędkość wysyłania i pobierania danych, wysoką stabilność, a także małe opóźnienia. Usługa powinna również gwarantować wysokie SLA – nawet na poziomie 99,9% i obejmować stały monitoring sieci 24/7/365, aby zapobiegać awariom i możliwym cyberatakom.

Jak działają certyfikaty SSL i kiedy je stosować?

Kryptografia asymetryczna to najważniejsze narzędzie wykorzystywane przez certyfikat SSL. Co to jest? To rodzaj szyfrowania połączenia oparty na parze wspomnianych wyżej kluczy, które są połączone ze sobą tak, by jeden klucz prywatny pasował do dokładnie jednego klucza publicznego. Podczas połączenia ze stroną serwer przesyła przeglądarce użytkownika kopię swojego certyfikatu, która następnie sprawdza jego poprawność w magazynie certyfikatów. Jeśli wartości są odpowiednie, pomiędzy komputerem użytkownika a serwerem zostaje nawiązana sesja zabezpieczona protokołem SSL. W efekcie osoby odwiedzające stronę z odpowiednim certyfikatem mogą mieć pewność, że ich dane są chronione przed różnego rodzaju atakami.

Wiedząc, co to jest SSL, łatwo także zauważyć przydatność tego protokołu. To szeroko uznany standard, który zarówno potwierdza tożsamość witryny, jak i zapewnia bezpieczne połączenie. Protokół SSL jest niezbędny, by zapewnić ochronę przy przetwarzaniu prywatnych danych użytkowników. Z tego względu należy go stosować przede wszystkim wtedy, gdy nasza strona przetwarza wrażliwe informacje – na przykład dane związane z płatnościami czy tożsamością użytkownika. Zaleca się jednak, by każda witryna dysponowała certyfikatem SSL; co więcej, brak odpowiednich zabezpieczeń może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Czytaj także: Certyfikaty Data Center – jaki standard wybrać, aby dane firmowe były bezpieczne?

Rodzaje certyfikatów SSL

Certyfikat SSL jest dostępny w trzech wariantach: DV (z walidacją domeny) – zapewnia pełne wsparcie dla szyfrowania, jednak nie potwierdza tożsamości właściciela strony; OV (z walidacją organizacji) – oprócz ochrony pozwala także zidentyfikować, do kogo należy witryna; EV (rozszerzona walidacja) – wiąże się z dokładniejszym sprawdzeniem danych niż w przypadku OV i umożliwia wyświetlanie nazwy firmy w pasku adresu przeglądarki. Różnice dotyczą także kosztów i czasu oczekiwania na certyfikat, które rosną wraz z dokładnością weryfikacji. Inwestycja w certyfikat EV pozwala jednak znacznie zwiększyć poziom zaufania do strony. Warianty DV i OV mogą wspierać wiele subdomen, w przeciwieństwie do EV, który obsługuje tylko jedną.

Korzyści dla firmy z posiadania protokołu SSL na stronie internetowej

Instalacja certyfikatu SSL to odpowiednia decyzja dla zdecydowanej większości przedsiębiorców. Jedną z najważniejszych korzyści jest zwiększenie wiarygodności – charakterystyczna zamknięta kłódka przy adresie witryny WWW potwierdza, że dane użytkowników są przesyłane z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń. Dodatkowo niektóre przeglądarki całkowicie blokują nieszyfrowane połączenia, przez co brak certyfikatu może doprowadzić do utraty klientów. Strona firmowa z certyfikatem SSL będzie także lepiej oceniana przez wyszukiwarki. Warto wiedzieć, że strona internetowa firmy jest brana „pod lupę” z różnych stron – jednym z analizowanych aspektów jest właśnie bezpieczeństwo.

Jak zainstalować certyfikat SSL i HTTPS?

Czasami możemy spotkać się z terminem „certyfikat HTTPS”, jednak nie jest to do końca poprawne sformułowanie. HTTPS to bezpieczniejszy wariant protokołu HTTP, który odpowiada za obsługę większości ruchu w sieci. Wykorzystuje się tutaj właśnie protokół SSL – aby dana strona mogła używać HTTPS, konieczny jest zatem certyfikat SSL.

Warto dowiedzieć się, jak zainstalować certyfikat SSL – proces ten jest dość prosty.Większość firm oferujących serwery udostępnia także narzędzia, które ułatwiają wgranie certyfikatu. W pierwszej kolejności należy jednak go uzyskać – w tym celu również możemy skorzystać ze wsparcia dostawcy hostingu. Wystarczy wybrać odpowiedni wariant, wprowadzić dane o domenie i nieco poczekać. W przypadku DV możemy dostać certyfikat już po paru godzinach, z kolei OV i EV wiążą się z kilkudniowym czasem oczekiwania. Sam certyfikat ma z kolei postać pliku tekstowego, który powinien znaleźć się na serwerze.

Strona firmowa – jak zapewnić klientów, że moja strona jest bezpieczna?

Już sam certyfikat SSL zapewnia użytkowników, że dane wprowadzane na stronie będą bezpieczne. Jeżeli konfiguracja przebiegła poprawnie, na pasku adresu będzie wyświetlać się zielona kłódka potwierdzająca zgodność z protokołem. W przypadku, gdy obsługujemy szczególnie wrażliwe dane, warto zainwestować także w rozwiązania, takie jak backup danych dla firm – kopie zapasowe pozwolą firmie szybko wrócić do pełnej sprawności po awarii lub ataku.

Błąd połączenia SSL – co robić i jakich zasad przestrzegać, aby nie tracić danych?

W większości przypadków błąd połączenia SSL ma związek z nieodpowiednią konfiguracją. Certyfikat SSL jest wydawany na określony czas, po którym musi zostać odnowiony. Jednym z najczęstszych błędów jest korzystanie z certyfikatu po upływie jego ważności – aby tego uniknąć, warto regularnie kontrolować tę kwestię. W niektórych sytuacjach może także okazać się, że używamy certyfikatu wystawionego dla innej firmy. Warto przy tym pamiętać, że zasoby obecne na stronie również muszą pochodzić z zabezpieczonych źródeł – w przeciwnym wypadku użytkownicy będą otrzymywać komunikat „SSL Mixed Content”. Podstawowym sposobem uniknięcia błędów połączenia SSL jest utrzymanie poprawnej konfiguracji, zarówno pod względem danych witryny, jak i terminu ważności, a także obsługiwanej wersji protokołu.