Czym są dialery?
Dialer to termin, który ma kilka różnych definicji. W ten sposób określa się między innymi programy, które służą do połączenia się z siecią za pośrednictwem modemu. To samo pojęcie może dotyczyć rozwiązań do automatycznej obsługi połączeń telefonicznych, które mogą stanowić skuteczne wsparcie w prowadzeniu kampanii marketingowych. Tego typu systemy pozwalają między innymi na wykonanie pierwszej części rozmowy przez dialer, by następnie przekazać połączenie do konsultanta dopiero wtedy, gdy potencjalny klient faktycznie wyrazi chęć kontynuowania konwersacji. W efekcie możliwe jest znaczne zwiększenie efektywności zespołów odpowiedzialnych za sprzedaż, szczególnie w call center.
Zarówno w kontekście łączenia się z Internetem przez modem, jak i automatycznego wykonywania połączeń, dialer może stanowić również złośliwe oprogramowanie. W obydwóch przypadkach cel jest podobny: narazić użytkownika na wyższe koszty związane z oddzwonieniem na podany numer. Oszuści przeważnie stosują numery telefoniczne zarejestrowane w innych, zazwyczaj dość odległych krajach, które na pierwszy rzut oka przypominają polskie numery. Przykładem może być stosowany w Mali prefiks 223, z którym łatwo spreparować identyfikator wyglądający jak numer stacjonarny z Warszawy (kod kierunkowy stolicy to 22). Wiele osób po otrzymaniu połączenia z nieznanego numeru ma odruch oddzwonienia, co w takiej sytuacji może prowadzić do bardzo wysokich opłat za połączenie. Często zdarza się, że cyberprzestępcy działający w ten sposób uzyskują część zysków od firmy telekomunikacyjnej obsługującej numer.
Czytaj również: Telefon służbowy dla pracownika – jakie cechy powinna mieć najlepsza telefonia komórkowa dla firm?
Jak działa dialer telefoniczny?
Obecnie dialer w wielu przypadkach funkcjonuje, jak trojan. To złośliwe oprogramowanie, które podszywa się pod inną, zaufaną aplikację, by w rzeczywistości przejąć kontrolę nad niektórymi funkcjami urządzenia i działać na korzyść cyberprzestępców. Telefon służbowy zainfekowany dialerem będzie przede wszystkim wykonywać połączenia objęte wysokimi opłatami, a także wysyłać SMS-y na płatne numery. Tego typu wirus może również zamawiać płatne subskrypcje na numer użytkownika, a także prowadzić do różnego rodzaju problemów z działaniem samego urządzenia. Cały proces działa zazwyczaj w tle, przez co jest ciężki do wykrycia przez użytkownika.
Skąd można pobrać dialera?
Telefon służbowy dla pracownika może być zainfekowany dialerem w różnych sytuacjach, najczęściej związanych z odwiedzaniem niezaufanych stron. Dotyczy to nie tylko serwisów z hazardem, filmami dla dorosłych czy pirackim oprogramowaniem. Witryny tego typu mogą być również częścią ataku phishingowego i podszywać się pod strony prawdziwych, zaufanych instytucji, takich jak chociażby banki. Sporym zagrożeniem jest również instalacja aplikacji z nieznanych źródeł. Telefon dla firmy powinien korzystać tylko z oprogramowania zweryfikowanego w Sklepie Play (w przypadku urządzeń z Androidem) lub App Store (w przypadku urządzeń z iOS). Należy także unikać klikania linków i banerów reklamowych – często prowadzą one do witryn, które powodują pobranie złośliwego oprogramowania, jakim może być na przykład dialer.
Jakie skutki może powodować dialer?
Najbardziej dotkliwym i zauważalnym spośród bezpośrednich efektów obecności dialera na telefonie służbowym będzie znaczny wzrost kosztów za abonament komórkowy dla firm. Przeważnie jednak dowiadujemy się o tym dopiero po otrzymaniu rachunku od operatora, ale warto zwrócić również uwagę na pozostałe konsekwencje działania dialera. To między innymi zauważalne spowolnienie pracy urządzenia – złośliwe oprogramowanie tego rodzaju nieustannie działa w tle, ciągle zajmując zasoby sprzętowe. Możemy zaobserwować też krótszy czas pracy na baterii, wyższą temperaturę telefonu czy zmiany w działaniu systemu lub aplikacji, np. ustawienie innej strony startowej. Niekiedy możemy zauważyć także problemy dotyczące kwestii takich jak stabilność sieci czy zasięg sieci. Wysoki ping podczas połączenia z Internetem to kolejny problem generowany przez dialera. Co więcej, dialer często łączy się z innymi typami złośliwego oprogramowania, na przykład ze spyware czy ransomware. To wirusy, które odpowiednio szpiegują działania użytkownika i blokują urządzenie z wymuszeniem okupu za przywrócenie jego sprawności. Aby zatem telefonia dla firm mogła pracować z pełną sprawnością i nie powodowała dodatkowych problemów, warto dowiedzieć się, jak zabezpieczyć się przed dialerem.
Jak się zabezpieczyć przed dialerem?
Bez względu na to, czy Twoja firma korzysta z rozwiązań takich jak technologia 5G, czy 4G LTE, warto podjąć odpowiednie kroki w ochronie przed złośliwym oprogramowaniem. Jak sprawić, by telefonia mobilna nie była zagrożona przez działanie dialera? Przede wszystkim należy zadbać, by telefon służbowy dla pracownika korzystał jedynie ze sprawdzonego, bezpiecznego oprogramowania dostępnego w oficjalnych sklepach z aplikacjami (Google Play lub App Store). Niewskazane jest także klikanie linków wysłanych przez niezaufanych nadawców. Kolejną ważną kwestią jest oprogramowanie antywirusowe – dzięki niemu smartfon z 5G, LTE lub korzystający z jakichkolwiek innych technologii będzie na bieżąco chroniony przed złośliwym oprogramowaniem.
Warto także pamiętać, że tradycyjna telefonia mobilna to niejedyne rozwiązanie, które ułatwi kontakt z klientami w firmie. Atrakcyjną opcją jest także między innymi technologia VoIP, w ramach której połączenia odbywają się za pośrednictwem Internetu. Tę formę telefonii można łatwo połączyć z dodatkowymi zabezpieczeniami dotyczącymi połączenia z siecią, na przykład ochroną anty-DDoS. Kolejna zaleta VoIP to bardzo wysoka jakość dźwięku, która wynika z wyższej przepustowości łącza niż w przypadku standardowej łączności mobilnej. Tego typu usługi można znaleźć na przykład w ofercie poznańskiego dostawcy Internetu INEA, który zapewnia szereg bezpiecznych i skutecznych propozycji dla biznesu.