Co to jest Smart City?
Smart City to koncepcja, która zakłada przede wszystkim wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań z sektora technologii i komunikacji, by usprawnić działanie infrastruktury miejskiej i podnieść standard życia mieszkańców. Inteligentne miasto wdraża w tym celu między innymi systemy IoT, czyli Internet of Things. To kolejny istotny termin w kontekście przyszłości rozwoju miast – tzw. Internet Rzeczy oznacza system połączonych ze sobą sprzętów, które pozostają w stałej komunikacji i wymieniają na bieżąco dane, by realizować różne procesy z jeszcze wyższą efektywnością. Warto zaznaczyć, że idea Smart City ma kilka różnych definicji, jednak większość z nich obejmuje kilka podstawowych elementów:
- infrastruktura oparta na technologii, w której kluczową funkcję pełnią m.in. urządzenia IoT – różnego rodzaju czujniki wraz z systemami do obsługi danych;
- inwestowanie w inicjatywy związane z ekologią;
- efektywny system transportu publicznego, który zapewnia większą wydajność ruchu drogowego w mieście i pozwala ograniczyć emisję zanieczyszczeń;
- usprawnienie komunikacji pomiędzy mieszkańcami a samorządami, by umożliwić realny wpływ obywateli na decyzje, które bezpośrednio ich dotyczą.
Strategia Smart City może wyglądać zupełnie inaczej w zależności od miasta, jego możliwości, a także potrzeb mieszkańców. Wszystkie systemy tego typu mają jednak pewne podobne cechy, do których należy zaliczyć wykorzystanie rozwiązań Internetu Rzeczy, czy oprogramowania oraz urządzeń umożliwiających przetwarzanie i analizę danych.
Czytaj również: Cyfrowa rewolucja – początek nowej ery w polskich miastach przyszłości
Rozwiązania Smart City - jakie korzyści przynoszą turystom?
Warto podkreślić, że obok poprawy komfortu życia mieszkańców, Smart City zapewnia także większą wygodę turystom. Przy odpowiedniej infrastrukturze, z dostępem do przydatnego oprogramowania i połączonych ze sobą systemów, można na przykład bez problemu odnaleźć się w zupełnie nowym miejscu, nawet nie znając języka. Przykładem takiego zastosowania nowoczesnych technologii są między innymi aplikacje, które ułatwiają nawigację po mieście, oferując także informacje na temat najciekawszych wydarzeń, zabytków czy kluczowych oddziałów administracji publicznej.
To jednak nie wszystko – warto spojrzeć także na wykorzystanie rozwiązań Smart City w kontekście komunikacji miejskiej. Inteligentne systemy biletów i interaktywne systemy transportu znacznie ułatwiają poruszanie się po mieście nie tylko mieszkańcom, lecz także turystom. Odpowiednio przygotowane aplikacje Smart City mogą także czerpać z technologii VR i AR, by w nowoczesny sposób przedstawić podróżnikom ciekawe informacje o lokalnych atrakcjach. Potencjał tego typu rozwiązań jest niemal nieograniczony – niektóre firmy pracują nawet nad botami Smart City, które w interaktywny sposób odpowiadają na zapytania turystów.
Smart City i e-turystyka - z czego turyści mogą korzystać w mieście?
W zależności od stopnia wdrożenia systemów Smart City w danym mieście usługi dostępne dla turystów mogą się znacznie różnić. Jednak w przypadku największych aglomeracji, które co roku przyciągają miliony podróżników, już teraz można skorzystać między innymi z interaktywnego wsparcia w użytkowaniu transportu publicznego. Do tego typu rozwiązań można zaliczyć także inteligentne systemy rowerów miejskich, panele dotykowe z informacjami dla turystów, czy nawet ławki solarne z dostępem do Wi-Fi. Ważnym obszarem jest także bezpieczeństwo. Dzięki usługom takim, jak inteligentny system monitoringu Hello Guard reakcja służb na zagrożenia jest znacznie szybsza, a turyści mogą liczyć na błyskawiczne wsparcie w razie wystąpienia groźnych sytuacji. Co więcej, niektóre miasta inwestują w rozwiązania smart bezpośrednio w celu zwiększenia potencjału turystycznego danego miejsca – takie podejście określa się jako „e-turystyka” lub „smart turystyka”.
Korzyści i wyzwania rozwoju smart turystyki
Wśród najważniejszych korzyści rozwoju Smart City w kontekście turystyki należy wymienić przede wszystkim większą efektywność działania systemów w mieście, niższe koszty dla samorządów i łatwiejszy dostęp do informacji dla podróżnych. Turystyka wiąże się jednak także z pewnymi wyzwaniami. Warto podkreślić między innymi potrzebę włączenia mieszkańców w procesy decyzyjne, by obywatele z danego miejsca nie czuli się pozostawieni w tyle. Coraz większym wyzwaniem w wielu regionach świata jest także bardzo szybki wzrost populacji, który wymaga zadbania o zrównoważony wzrost w miastach i odpowiedzialne przydzielenie zasobów przeznaczonych na rozwiązania Smart City. Co więcej, smart turystyka jest obecnie w dość wczesnej fazie rozwoju, przez co niekiedy określenie właściwego podejścia do tego tematu może być dość ciężkie.
Przykłady inteligentnych miast dla turystów
Rozwój inteligentnych miast jest obserwowany przez wiele organizacji – jedną z nich jest Komisja Europejska, która regularnie wybiera stolice turystyki smart na Starym Kontynencie. W 2022 roku laureatami są francuskie Bordeaux oraz hiszpańska Walencja. W pierwszym przypadku kluczową rolę odegrał nacisk na ekologię i innowację, jak również dostęp do specjalnych aplikacji z informacjami o muzeach. Turyści w Bordeaux mogą także skorzystać z darmowej gry Tèrra Aventura, której celem jest znalezienie „skarbów” przy najciekawszych atrakcjach miasta. Walencja została z kolei doceniona m.in. ze względu na skuteczną redukcję emisji gazów cieplarnianych czy łatwy dostęp do usług dla turystów online.
W przypadku turystyki smart w Polsce podróżnicy mogą skorzystać z innowacji głównie w największych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław czy Toruń. Warto jednak wspomnieć także o rozwiązaniach firmy INEA w ramach systemu Hello City, które są dostępne dla wszystkich samorządów w naszym kraju:
- czujniki jakości powietrza Hello IoT, które pozwalają stale monitorować poziom zanieczyszczeń;
- wspomniany już system monitoringu Hello Guard;
- aplikacja mobilna Hello City, która łączy dane z innych systemów (Hello Guard i Hello IoT) z kluczowymi informacjami na temat miast oraz dostępnych atrakcji.