Biznes wymaga dobrego połączenia
Jak założyć sklep internetowy? Wszystko, co powinieneś wiedzieć, zakładając e-commerce

Jak założyć sklep internetowy? Wszystko, co powinieneś wiedzieć, zakładając e-commerce

Internet
20-12-2021

Własny sklep internetowy – pomysł na biznes w Internecie

Własny sklep internetowy to świetny pomysł zarówno w przypadku nowych przedsiębiorców, jak i tych, którzy do tej pory prowadzili sprzedaż w formie tradycyjnej. Polska jest krajem, w którym e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, jest to więc dobra okazja do spróbowania własnych sił w sprzedaży online. Handel elektroniczny ma wiele zalet, na przykład nie wymaga wynajmowania obiektu, w którym miałby się znajdować sklep stacjonarny. Ponadto, dzięki reklamom w sieci i social mediom można znacznie poszerzyć grono swoich odbiorców, i to niskim kosztem. Samo założenie sklepu online wiąże się z małymi opłatami. Jak założyć własną działalność sprzedaży internetowej? O czym warto pamiętać, decydując się na e-commercejak zacząć?

Założenie sklepu online – kwestie formalne

Każdy, kto zastanawia się, jak założyć własny sklep internetowyjak zacząć sprzedaż w sieci, na pewno będzie chciał dopełnić wszystkich formalności w krótkim czasie. Na szczęście, żeby zacząć sprzedaż online, nie trzeba wiele. Dostępne są nawet specjalne platformy, gdzie do dyspozycji otrzymuje się stronę internetową, rozmaite formy płatności online, banery graficzne, a także dyspozycję serwisantów.

Co więcej, wcale nie trzeba od razu zakładać własnej działalności. Wystarczy, że sklep online nie będzie generował przychodów wyższych od progu minimalnego wynagrodzenia, czyli obecnie – 2250 złotych brutto. Sprawia to, że można spróbować poprowadzić namiastkę dużego biznesu e-commerce i nie przejmować się dodatkowymi formalnościami, takimi jak oficjalne rozpoczynanie działalności gospodarczej.

W momencie, kiedy osoba sprawdzi się na tym polu, będzie mogła przejść do następnych kroków, czyli założenia własnej działalności. Kiedy to się stanie, dobrym wyborem będzie założenie jednoosobowej działalności i zarejestrowaniem jej w CEIDG. Następnie można prowadzić własny sklep online i generować dowolne zyski.

Rozwiązania technologiczne do e-commerce

Aby własny sklep internetowy mógł się rozwijać, należy wprowadzać rozwiązania technologiczne z dziedziny e-commerce. Pierwszym z nich mogą być integracje. Jest to łączenie swojej witryny z różnymi porównywarkami, ofertami kurierów, a także umożliwienie skorzystania z rozmaitych form płatności. Dzięki temu klient będzie się czuł dobrze na Twojej stronie internetowej i swobodnie zamawiał, płacił i odbierał przesyłki.

Przedsiębiorcy z branży e-commerce często decydują się na początku na korzystanie z platform pozwalających na stworzenie sklepu online na bazie jednego z wielu dostępnych szablonów. Działa ona na zasadzie subskrypcji lub pobierania kilkuprocentowych opłat za zrealizowane zlecenie poprzez dostawcę usług. Jest to dość opłacalna opcja, szczególnie na początku, kiedy trudno określić przewidywane przychody – za nieduże pieniądze można korzystać z profesjonalnych rozwiązań.

Kolejnym krokiem może być stworzenie własnego sklepu online od podstaw. Ponieważ często wiąże się to z większymi kosztami, początkowo poleca się raczej korzystanie ze wspomnianych platform.

Domena internetowa

Domena internetowa pozwala zaistnieć w Internecie. Z nieco bardziej technologicznej strony – nazwa domeny internetowej jest substytutem, który zastępuje adres protokołu internetowego (IP). Na przykład możemy zastąpić adres IP 207.97.195.109 nazwą domeny, taką jak www.warzywaiowoce.pl.

Domena internetowa ma duże znaczenie w kontekście prowadzenia sklepu online. Powinna być chwytliwa, interesująca i w jak najmniejszej liczbie znaków oddawać to, co jest charakterystyczne dla danego sklepu, np. to, że sprzedaje owoce.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Oprogramowanie sklepu internetowego odpowiada za to, jak funkcjonuje miejsce, w którym klient zamawia potrzebne produkty. Podstawą jest przyjazny layout, produkty powinny być dobrze zaprezentowane, a obsługa płatności przebiegać szybko i sprawnie. Warto także pamiętać o tym, że gdy prowadzimy sklep online, niezbędna jest jego wersja mobilna – to absolutna podstawa w obecnych czasach, kiedy większość czynności wykonywana jest za pośrednictwem smartfona.

Internet dla firm i hosting

Podstawą obsługi sklepu online jest dobre łącze internetowe. Jednym z najbardziej polecanych rozwiązań jest światłowód dla firm. To kabel, który przesyła sygnał za pośrednictwem wiązek z włókna szklanego. Na rynku można znaleźć wiele firm, które oferują Internet na firmę w postaci światłowodu. Warto jednak zwrócić uwagę na ofertę INEA. Internet światłowodowy dla firm od INEA umożliwia korzystanie z przepustowości nawet wielokrotnie większej niż 1 Gb/s. To co jest też warte podkreślenia, to gwarantowana dostępność usług mierzona wskaźnikiem SLA na poziomie 99,99%.

Warto zauważyć, że jest to wersja symetryczna. Oznacza to, że zapewnia taką samą prędkość wysyłania i pobierania danych. Taki Internet dla firm może upłynnić wykonywanie wszelkich zadań w sklepie online. Należy także zwrócić uwagę na to, aby wybrać możliwie elastyczny pakiet internetowy. Dzięki niemu dopasowanie parametrów do potrzeb przedsiębiorstwa będzie jeszcze łatwiejsze.

Internet dla firm – czym powinien się charakteryzować dostawca usług?

Wybierając Internet do firmy, warto zwrócić uwagę nie tylko na ceny czy oferowaną prędkość łącza. Jaki Internet dla firmy będzie dobrym wyborem? Aby podjąć odpowiednią decyzję, najlepiej zapoznać się z opiniami na temat danego dostawcy, tego, jak traktuje klientów i czy realizuje zapisy z podpisanej umowy. Taki Internet firmowy będzie z powodzeniem służył w trakcie rozwijania sklepu. Internet symetryczny dla firm powinien oferować również usługi wdrożeniowe i profesjonalny serwis. Dzięki temu specjaliści będą czuwać nad jego poprawnym działaniem.

Płatności online i regulamin sklepu online

Omawiając kwestie związane z tym, jak założyć sklep internetowy, warto pochylić się nad płatnościami online. Zazwyczaj dostepne są takie rozwiązania jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay, a także przelewy bankowe lub szybkie przelewy za pośrednictwem portali takich, jak Przelewy24.pl. Dzięki temu wszelkie procesy związane z płatnościami będą przebiegały szybko, ponieważ klient będzie w stanie wybrać dla siebie najlepsze rozwiązanie. lub szybkie przelewy za pośrednictwem portali takich, jak Przelewy24.pl.

Poza takimi aspektami jak szybkie łącze internetowe dla firm oraz wdrażanie szybkich płatności ważną kwestią jest wprowadzenie odpowiedniego regulaminu oraz dopasowanej polityki prywatności. Na szczęście dostępne są gotowe rozwiązania. Jeżeli ktoś chciałby wprowadzić własne pomysły, koniecznie należy skonsultować je z prawnikiem.

Bezpieczeństwo: certyfikat SSL i ochrona antywirusowa

Priorytetem podczas prowadzenia sklepu online jest bezpieczeństwo klientów i ochrona przed wirusami. Dzięki wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań zapewniających ochronę klienci wiedzą, że mają do czynienia z wiarygodnym sprzedawcą i chętniej będą kupować od niego produkty lub usługi.

Czym jest certyfikat SSL? To certyfikat cyfrowy, który uwierzytelnia tożsamość strony internetowej i umożliwia szyfrowane połączenie. SSL to skrót od Secure Sockets Layer, protokołu bezpieczeństwa, który tworzy zaszyfrowane połączenie między serwerem internetowym a przeglądarką. Firmy i organizacje muszą dodawać certyfikaty SSL do swoich stron internetowych, aby zabezpieczyć transakcje online oraz dane o klientach. Ochrona antywirusowa także jest niezwykle ważna. Ochrona antywirusowa może też ustrzec Internet w firmie przed problemami związanymi m.in. z wykradaniem czy niszczeniem danych.

Narzędzia internetowe wspierające e-commerce

To, jak otworzyć sklep internetowy, nie jest w rzeczywistości trudne. Owszem, istnieje wiele aspektów, na które należy zwracać uwagę, jednak realnie nie zajmują dużo czasu i nie sprawiają kłopotów. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pomagają prowadzić sklep internetowy – jak zacząć ich używać i które z nich są dobre?

Pierwszym jest platforma e-commerce. Serwisy takie jak Shopify i Idosell zostały zaprojektowane specjalnie dla sklepów online. Serwisy te zaopatrzone są w mnóstwo dodatkowych narzędzi i usług, aby pomóc Ci zarządzać swoją firmą. Dzięki odpowiedniej wersji prowadzenie sklepu internetowego będzie łatwiejsze.

Drugim praktycznym narzędziem są platformy do wysyłania wiadomości e-mail. Aby poinformować nowych i obecnych klientów o produktach, można zwrócić uwagę na e-mail marketing. Jest to świetny sposób na rozpowszechnienie informacji o Twojej marce. MailChimp lub GetResponse to nieocenione narzędzia online, które możesz wykorzystać do rozbudowy swojej listy e-maili i prowadzenia skoordynowanych kampanii marketingowych. To, co czyni wymienione platformy tak przydatnymi, to ich zdolność do automatyzacji wielu zadań marketingowych. Pomagają również śledzić porzucone koszyki i automatycznie wysyłać wiadomości do klientów, aby zmaksymalizować konwersję.

Trzecim narzędziem jest zaawansowana analityka i śledzenie. Po uruchomieniu witryny e-commerce należy śledzić i analizować wszystkie istotne dla firmy informacje dotyczące sprzedaży. Programy takie jak Google Analytics zapewniają automatyzację behawioralnego zaangażowania klientów, która pomaga lepiej zrozumieć ich zwyczaje zakupowe. Dzięki temu można wprowadzać rozwiązania, które sprawią, że klienci będą w stanie szybko otworzyć kartę z produktami i je zamówić. Sklep internetowy tylko na tym zyska.

Logistyka i oprogramowanie do zarządzania firmą ERP

Enterprise Resource Planning (ERP) oznacza planowanie zasobów przedsiębiorstwa. Wprowadzenie ERP w firmie ułatwia nadzór nad dużą liczbą zamówień oraz radzenie sobie z danymi klientów. Program ERP obejmuje takie działy jak finanse, księgowość, gospodarka magazynowa oraz relacje z klientami. Dzięki wykorzystaniu programów ERP możemy łatwo kontrolować finanse, automatyzować procesy sprzedażowe czy eliminować pomyłki, które zdarzają się podczas ręcznego wprowadzania danych. ERP to również oszczędność czasu i zasobów w trakcie zarządzania działalnością.

Księgowość i fakturowanie – program CRM

Rozwiązania CRM zwiększają rentowność firmy poprzez usprawnienie procesów administracyjnych w działach sprzedaży, marketingu i obsługi, pozwalając skupić się na budowaniu i utrzymywaniu relacji z klientami, które mają duże znaczenie.

Dobre rozwiązanie CRM to wielopłaszczyznowa platforma, na której przechowywane są wszystkie informacje niezbędne do rozwijania, ulepszania i utrzymywania relacji z klientami. Bez wsparcia zintegrowanego rozwiązania CRM możesz przegapić możliwości rozwoju i stracić przychody, ponieważ nie optymalizujesz swoich procesów operacyjnych lub nie wykorzystujesz w pełni swoich relacji z klientami. Dzięki CRM można także wystawiać faktury i prowadzić księgowość.

Marketing i pozyskiwanie klientów

E-commerce marketing to wszelkie działania marketingowe, które podejmujesz w celu promocji swojego sklepu internetowego i generowania sprzedaży. Dotyczy to zarówno pozyskiwania nowych klientów, jak i nakłaniania aktualnych do ponownych zakupów. Można to robić za pośrednictwem takich źródeł jak wyszukiwarki, media społecznościowe, e-mail marketing, SMS, media własne, takie jak blogi, linkowanie czy działalność na YouTube lub podcasty.

Podsumowując, w dzisiejszych czasach założenie własnego sklepu internetowego nie powinno stanowić problemu nawet dla osób, które nie są do końca obeznane w świecie nowych technologii. Mnogość usług wspomagających prowadzenie sklepu oraz aplikacji upraszczających codzienne zadania umożliwia łatwe poruszanie się w gąszczu obowiązków powiązanych z prowadzeniem biznesu online. Prowadząc firmę online, warto zadbać o stabilny i szybki Internet dla firm, który będzie umożliwiał płynne zarządzanie przedsiębiorstwem.