Biznes wymaga dobrego połączenia
Czym są kopie zapsowe i backup danych? Sprawdź na blogu INEA Biznes, jak zadbać o bezpieczeństwo danych firmowych.

Kopie zapasowe w firmie – wszystko, co powinieneś wiedzieć, aby chronić dane

Data Center
10-03-2022

Utrata danych w firmie – poważne zagrożenie dla przedsiębiorstwa

Konsekwencją utraty danych są wysokie kary administracyjne. Według RODO naruszenie ochrony danych ma miejsce nie tylko w sytuacji, gdy dane wyciekną, ale również wtedy, gdy zostaną utracone np. w wyniku przypadkowego skasowanie lub uszkodzenia komputera. Kary za naruszenie obowiązku ochrony danych mogą wynosić nawet 10 milionów euro lub 2% całkowitego rocznego obrotu firmy.Co więcej, niedopełnienie podstawowych obowiązków związanych z ochroną danych to kara do 20 milionów euro lub 4% całkowitego rocznego obrotu firmy.

Dotkliwą konsekwencją jest również nadanie takiej firmie łatki niegodnej zaufania i nieprofesjonalnej. Taki status może trwać latami, a niektórym przedsiębiorstwom nigdy nie udaje się odbudować dobrego wizerunku po tego typu awarii. Reputacja firmy jest bowiem kluczowa przy pozyskiwaniu nowych klientów oraz zachowaniu obecnych. Wiele osób przed dokonaniem wyboru sprawdza ocenę oraz opinie na temat danej firmy w Internecie lub uzyskuje informacje od osób, które korzystały uprzednio z ich usług czy produktów. Potencjalny klient nie będzie ryzykował w sytuacji, gdy firma znana jest ze słabego zabezpieczenia danych.

Backup dla firm – dlaczego warto regularnie wykonywać kopię bezpieczeństwa danych?

Statystyki wskazują, że aż jedna trzecia firm nadal nie wie, co to jest kopia zapasowa i jak ważną rolę odgrywa w bezpieczeństwie danych, przez co naraża się na wspomniane konsekwencje. Warto pamiętać o tym, że systematyczny, właściwie wykonywany backup danych może skutecznie zabezpieczyć firmę przed ich utratą.

Kopia bezpieczeństwa to efekt procesu kopiowania danych w celu ich zabezpieczenia. Proces taki jest w pełni zautomatyzowany i chroni przed całkowitą utratą danych w sytuacji awarii systemu, kradzieży lub uszkodzenia urządzenia. Dzięki niej wszystkie pliki są możliwe do odzyskania.

Backup danych w firmie – podstawowe zasady zabezpieczania danych

Na rynku można znaleźć wiele ofert tworzenia kopii zapasowych dedykowanych specjalnie dla firm. Wykorzystują one zasadę 3-2-1, która jest popularnym i skutecznym podejściem do pełnego zabezpieczenia danych.

Złota reguła backupu 3-2-1

Skuteczny backup wykorzystuje regułę 3-2-1, która oznacza:

  • wykonywanie trzech kopii danych pozwalających na ich odzyskanie i odtworzenie w przypadku utraty lub uszkodzenia jednej z wersji,
  • przechowywanie danych na co najmniej dwóch nośnikach, co chroni je w sytuacji awarii, kradzieży lub ataku hakerskiego jednego z nośników,
  • umieszczenie jednej kopii danych poza siedzibą firmy na fizycznym nośniku lub w innym systemie zdalnego przechowywania danych.

Rodzaje kopii zapasowej dla firm

Istnieją trzy rodzaje kopii zapasowych. Każda z nich ma inne przeznaczenie, inaczej się ją tworzy oraz przywraca.

Pełna kopia zapasowa to wszystkie zasoby firmy. W ich skład wchodzi kopia zapasowa dysku, plików i folderów. Zawiera jedną wersję danych, jest również najprostsza do odtworzenia. Jednak czas jej wykonania jest najdłuższy i zajmuje najwięcej miejsca. Wykonywana jest zwykle jako pierwsza, staje się na serwerze obrazem wszystkich zasobów, które mają zostać zabezpieczone.

Kopia różnicowa obejmuje kopie zapasowe wszystkich danych, które dodano lub zmieniono od momentu utworzenia pełnej kopii zapasowej. Firma otrzymuje dostęp zarówno do pełnej kopii zapasowej, jak i kopii różnicowej. Zawiera ona wszystkie pliki, które zostały zmodyfikowane lub dodane. Zajmuje mniej miejsca niż pełna kopia danych, a czas jej wykonania jest dość krótki. Ten rodzaj kopii jest łatwy w odtworzeniu, ponieważ wymaga jedynie pełnej kopii bazowej i ostatniej kopii różnicowej.

Kopia przyrostowa polega na tworzeniu kopii tych danych, które zostały dodane lub zmienione. Ten rodzaj zajmuje najmniej miejsca, a proces jego realizacji trwa najkrócej, ponieważ odnosi się do ostatniej kopii zapasowej, bez kumulowania plików, które zostały dodane lub zmienione. Jednak proces przywrócenia takiej kopii trwa najdłużej, ponieważ wymagana jest pełna kopia zapasowa i wszystkie kopie przyrostowe, które zostały już wykonane.

Tworzenie kopii zapasowej w firmie

Tworzenie kopii zapasowej powinno odbywać się regularnie. Można ją wykonać na kilka sposobów. Najprostszym i najtańszym z nich będzie stworzenie lokalnej kopii zapasowej. Jednak taki duplikat, znajdujący się na tym samym urządzeniu, może zostać utracony w przypadku zagubienia lub kradzieży. Dlatego ten rodzaj backupu – przynajmniej traktowany jako jedyna forma zabezpieczenia danych – nie jest polecany.

Można również wykonać backup w chmurze. Jest to dobre rozwiązanie dla mniejszych firm, ponieważ w połączeniu z backupem lokalnym daje większe bezpieczeństwo danych. Taką kopię zapasową można tworzyć samodzielnie i przesyłać na wybrane nośniki lub skorzystać ze specjalnych rozwiązań, takich jak backup jako usługa. Firma otrzymuje miejsce na dysku w chmurze oraz oprogramowanie, które wykonuje i zapisuje samodzielnie kopie zapasowe danych.

Kolejnym sposobem jest skorzystanie z profesjonalnej usługi backup dla firm. Jest to najczęściej polecana metoda tworzenia kopii zapasowej. Poza tworzeniem backupu daje również gwarancję jego ochrony w postaci szyfrowania danych. Ponadto zapewnia dodatkowe zabezpieczenie przed działaniem złośliwego oprogramowania, które mogłoby pozyskać poufne dane.

Przywracanie kopii zapasowej w biurze

Przywracanie kopii zapasowej można podzielić na kilka rodzajów:

  • przywrócenie wszystkich plików w sposób automatyczny – jest to pełny proces przywracania, podczas którego pliki z kopii zapasowej zastępują te znajdujące się w miejscu docelowym,
  • autoprzywracanie wybiórcze, które umożliwia przywrócenie określonych plików,
  • pobranie całej kopii zapasowej w sposób ręczny – pozwala odzyskać wybrane starsze wersje plików bądź te, które zostały utracone; cała kopia zapasowa zostanie pobrana w formacie .zip,
  • ręczne pobranie tylko wybranych plików z kopii zapasowej na komputer; pliki nie zostają wtedy automatycznie przywrócone do ich pierwotnej lokalizacji.

Co to jest kopia zapasowa w chmurze?

Chmura jest miejscem służącym do przechowywania kopii zapasowych. Backup w chmurze to najbezpieczniejsza opcja przechowywania plików w formie kopii, ponieważ dane znajdują się poza urządzeniami, które mogłyby zostać fizycznie uszkodzone lub skradzione. Kopia zapasowa w chmurze jest dodatkowo chroniona, dzięki czemu dane poufne są bezpieczne. INEA CloudPro to profesjonalny backup danych dla firm. Dostęp do wszystkich plików oferowany jest całodobowo i możliwy za pomocą dowolnego urządzenia. Ponadto backup w chmurze dla firm wykonywany jest automatycznie.

PRZECZYTAJ TAKŻE
Firmy coraz chętniej sięgają po nowoczesne rozwiązania technologiczne, które pomagają im usprawnić podstawowe czynności. Cyfryzacja oraz elektroniczny obieg dokumentów to jeden z najczęstszych wyborów. Czym jest i w jaki sposób poprawia efektywność działania firmy?
Data Center
10-03-2022