Biznes wymaga dobrego połączenia
Jak być nowoczesnym przedsiębiorcą? Poznaj metody archiwizacji danych w firmie dzięki INEA Biznes.

Metody archiwizacji danych w firmie, czyli jak być nowoczesnym przedsiębiorcą?

Data Center
04-07-2022

Co to jest archiwizacja danych?

Archiwizacja danych to termin, który oznacza po prostu skopiowanie pewnych informacji do innego miejsca. Co istotne, po tej czynności pliki są usuwane z pierwotnej lokalizacji – w przeciwieństwie do backupów, w ramach których kopia zapasowa danych powinna pozostać dostępna w obu miejscach. Archiwizacja danych w firmie może dotyczyć informacji różnego rodzaju, w tym zwykłych plików na dysku, wiadomości e-mail czy też zawartości baz danych. Wybór odpowiedniego rozwiązania do archiwizacji będzie w dużej mierze zależny od tego, jakie dane chcemy zachować.

Głównym celem archiwizacji danych jest umożliwienie długoterminowego przechowywania informacji na nośnikach innych niż te wykorzystywane w ramach codziennego funkcjonowania przedsiębiorstwa. W ten sposób można zwiększyć ilość aktualnie dostępnego miejsca, jak również ograniczyć koszty. Archiwizacja danych na serwerze zwykle odbywa się z użyciem tańszych nośników ze względu na mniejszy nacisk na szybkość dostępu do informacji. Dodatkowo można wykorzystać takie rozwiązanie jak kompresja danych, która zmniejszy rozmiar zapisywanych plików.

Czytaj również: Odzyskiwanie firmowych danych, czyli jakie błędy firmy popełniają najczęściej?

Jakie są metody archiwizacji danych?

Sposoby, którymi przeprowadza się takie działania, można podzielić między innymi ze względu na wykorzystane nośniki czy oprogramowanie do archiwizacji danych. To jednak czysto techniczne aspekty, które realizują kilka określonych podejść do tego zagadnienia. Możemy też wyróżnić tworzenie kopii standardowych, przyrostowych i różnicowych, które różnią się przede wszystkim pod względem zakresu archiwizacji. Oto rodzaje kopii zapasowych wykonywanych z myślą o stworzeniu archiwum informacji:

  • Standardowa kopia – polega na przeniesieniu plików i zastąpieniu ich w docelowej lokalizacji, którą mogą być serwery zewnętrzne czy własna serwerownia. W wielu przypadkach pierwsza archiwizacja polega na stworzeniu zwykłej kopii, która następnie jest aktualizowana z użyciem innych metod. Wykonanie standardowej kopii trwa najdłużej, ale odczyt jest prosty i szybki.
  • Kopia przyrostowa – zapisywana jest dodatkowa kopia zapasowych plików, w których nastąpiły zmiany w stosunku do ostatniej wersji w archiwum. W ten sposób można ograniczyć zużycie miejsca i zmniejszyć czas zapisu, jednak tempo odczytu może być wolniejsze.
  • Kopia różnicowa – zapisuje się również tylko zmienione pliki, ale do kopii dodawane są także poprzednie kopie. Takie podejście łączy szybki czas zapisu z prostym odczytem.

Jakie nośniki wybrać do archiwizacji danych firmowych?

Decydując się na archiwizację firmowych danych, mamy do dyspozycji szereg różnych rozwiązań – możemy skorzystać z propozycji takich jak usługa kolokacji serwerów, backup w chmurze dla firm czy własna serwerownia. Wszystkie z tych opcji pozwalają z kolei na zapis z użyciem różnych nośników, od wymiennych płyt CD/DVD po standardowe dyski twarde. Przy archiwizacji warto pamiętać, że pojemność ma większe znaczenie niż szybkość odczytu – z tego względu wciąż sporą popularnością cieszą się napędy HDD zamiast szybszych SSD.

Bez względu na to, jaką opcję wybierzemy, warto postawić na rozwiązania, z którymi możliwa będzie bezpieczna archiwizacja danych. To szczególnie ważne, gdy postawimy na serwery od zewnętrznego dostawcy. Kopia zapasowa danych musi być odpowiednio chroniona zarówno przed wirtualnymi, jak i fizycznymi zagrożeniami. Aby o to zadbać, konieczne będzie sprawdzenie zabezpieczeń stosowanych przez daną firmę. Korzystnym wyborem przy archiwizacji może okazać się także kolokacja serwerów dla firm, czyli przeniesienie własnej infrastruktury do centrum przetwarzania danych innego podmiotu. W ten sposób zachowujemy spory zakres kontroli nad sprzętem i nie musimy ponownie wykonywać całego procesu. Kolokacja zapewnia właściwe warunki dla urządzeń stosunkowo niskim kosztem. Usługa kolokacji jest dostępna m.in. w ramach naszej oferty. Kolokacja serwerów odbywa się w rozbudowanym Data Center INEA, w którym zapewniamy maksymalny poziom bezpieczeństwa zarówno cyfrowego, jak i fizycznego.

Backup a archiwizacja – różnice

Czym różni się archiwizacja baz danych od wykonywania kopii zapasowych? To przede wszystkim inne podejście do oryginalnej lokalizacji plików. Podczas archiwizacji celem jest po prostu przeniesienie informacji do innego miejsca, gdzie będą zapisane przez dłuższy czas. Z tego względu sprawność procesu odczytu ma mniejsze znaczenie; co więcej, pliki są usuwane z pierwotnej lokalizacji. Backup danych dla firm zakłada z kolei zachowanie kopii w obydwóch lokalizacjach. Kopia zapasowa danych musi być szybko dostępna i skutecznie zabezpieczona, by zminimalizować przestoje związane z awariami czy atakami hakerskimi.

Przy wykonywaniu backupów warto pamiętać także o kluczowej zasadzie, którą często określa się jako „reguła 3–2–1”. Oto jej podstawowe założenia:

  • kopia zapasowa danych jest tworzona w trzech egzemplarzach,
  • kopie przechowywane są na dwóch różnych nośnikach,
  • jedna z kopii jest przechowywana w innym miejscu niż siedziba firmy – backup w chmurze dla firm pozwoli skutecznie spełnić wszystkie punkty, zapewniając przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa.

Czy wszystkie dane można archiwizować?

Od strony technicznej w zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie, by tworzyć archiwa danych dowolnego rodzaju. Wszystkie pliki w pamięci komputera są zapisywane w taki sam sposób – rozróżnienie na ich rodzaje odbywa się jedynie po stronie systemu operacyjnego. Nieco inaczej wygląda jednak proces archiwizowania dokumentów chronionych w szczególny sposób przez prawo. Są to między innymi pliki zawierające dane osobowe klientów lub pracowników, jak również dokumenty księgowe. W takich przypadkach należy zadbać o właściwy termin przechowywania, dostęp dla organów kontrolnych, a także zabezpieczenie poufnych danych.