Krótka historia nośników danych
Już od początku XX wieku naukowcy pracujący nad rozwojem elektroniki i komputerów szukali skutecznych sposobów na trwały zapis danych. Początkowo stosowano w tym celu wynalezioną w 1928 roku taśmę magnetyczną, jednak jej głównym zastosowaniem było nagrywanie dźwięku. Kilka lat później pomysł ten został rozszerzony przez wprowadzenie tzw. pamięci bębnowej – wirującego walca pokrytego warstwą magnetyczną, który mógł być stosowany do rejestrowania sygnałów analogowych. W 1951 roku taką pamięć po raz pierwszy wykorzystano w komputerze, jednak minusem tego rozwiązania był wysoki koszt przy stosunkowo niskiej pojemności.
W połowie lat 50. XX wieku pojawiły się pierwsze dyski twarde – wczesne nośniki danych tego typu oferowały kilka megabajtów miejsca, co w tym okresie było naprawdę imponującym wynikiem. Dysk IBM Model 350 odznaczał się pojemnością 3,75 MB, podczas gdy wydany w podobnym czasie komputer IBM 650 z pamięcią bębnową był w stanie przechować zaledwie 17,5 kilobajtów. Zasada działania dysku twardego pozostała niezmieniona do dziś – namagnesowane talerze obracają się z dużą prędkością, podczas gdy głowice umożliwiają zapis i odczyt danych poprzez kontakt z powierzchnią talerzy. Przez długi czas to właśnie dyski twarde dominowały w świecie komputerów – zarówno biznesowych, jak i pojawiających się później urządzeń do prywatnego użytku. Jednak producenci nieustannie dążyli do zminimalizowania nośników danych, czego efektem były m.in. coraz mniejsze dyskietki i płyty, a także pendrive’y, które można bez problemu zmieścić w kieszeni. Na uwagę zasługują także karty pamięci i napędy półprzewodnikowe (SSD), które dzięki odpowiedniej technologii oferują bardzo szybki odczyt i zapis przy zapewnieniu dość dużej pojemności. Dla firm jednak fizyczne nośniki danych stopniowo odchodzą w niepamięć – chmura w IT staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem.
Czytaj również: Kolokacja serwerów – jak oszczędzać, prowadząc firmę?
Chmura internetowa – jak działa?
Chmura internetowa to w zasadzie zewnętrzny serwer należący do konkretnego usługodawcy, który służy przede wszystkim do zapisywania danych klientów. Dodatkowo chmura informatyczna może zapewniać także dostęp do szeregu innych opcji, na przykład wykonywania obliczeń z wykorzystaniem wydajnych podzespołów czy automatycznego wykonywania kopii zapasowych.
Jak działa chmura w Internecie? To dość prosta koncepcja – w większości sytuacji możemy ją traktować po prostu jako zewnętrzny, wirtualny dysk. Aby z niej skorzystać, przeważnie potrzebne będzie nam konto w chmurze. Tego typu usługi są oferowane przez globalnych dostawców (m.in. Amazon, Google czy Microsoft) oraz przedsiębiorstwa o lokalnym zasięgu, często lepiej dostosowane do potrzeb lokalnego biznesu – w tym również przez naszą firmę. INEA dysponuje własnym centrum przetwarzania danych zgodnym ze standardem TIER III, które zapewnia naszym klientom skuteczną ochronę przechowywanych plików wraz z wieloma innymi funkcjami.
Jakie nośniki wybrać do bezpiecznego przechowywania firmowych danych?
Niemal każda firma potrzebuje obecnie skutecznych rozwiązań do zapisywania danych, które często stanowią praktycznie podstawę prowadzenia działalności. W tym celu wykorzystuje się różne nośniki danych – od dysków twardych i napędów SSD, przez pendrive’y, płyty CD/DVD czy karty SD, aż po zapis w chmurze.
Która z tych opcji zapewnia największy stopień bezpieczeństwa? Przy HDD i SSD musimy przede wszystkim zadbać o szyfrowanie, aby móc zagwarantować pewien stopień ochrony. Należy jednak pamiętać o ograniczonej żywotności takich podzespołów – co więcej, są one wrażliwe na warunki pracy, które mogą jeszcze bardziej skrócić ich przydatność; dotyczy to szczególnie magnetycznych dysków twardych. Płyty CD oraz DVD są coraz mniej popularną opcją ze względu na malejącą liczbę komputerów i laptopów wyposażonych w czytniki tego typu nośników. Pendrive’y i karty SD są z kolei niezwykle poręczne, co może jednak okazać się ich wadą – niewielkie rozmiary sprawiają, że łatwo zgubić nośnik z cennymi informacjami.
Co więcej, wszystkie te rozwiązania należą do firmowej infrastruktury. Taka sytuacja sprawia, że w razie wystąpienia poważnego zagrożenia dla przedsiębiorstwa możemy bezpowrotnie utracić wszystkie dane. Aby uniknąć takich problemów, zdecydowanie warto postawić na technologię cloud – backup w chmurze dla firm pozwoli bezproblemowo odzyskać pliki nawet po poważnej awarii czy ataku hakerskim. Dodatkowo tego typu usługi możemy często połączyć z innymi przydatnymi funkcjami, które zwiększą produktywność firmy czy bezpieczeństwo jej zasobów.
Zabezpieczenie danych i ochrona przed cyberatakiem
Jak chronić się przed atakami hakerskimi? Warto pamiętać przede wszystkim o stałym edukowaniu pracowników w kwestii rozpoznawania zagrożeń, ścisłym zarządzaniu siecią firmową oraz wyposażeniu się w odpowiednie rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, na przykład usługi ANTY-DDoS. W krytycznych sytuacjach sprawdzi się natomiast backup danych dla firm. Co warto wiedzieć na jego temat? Spore znaczenie ma tutaj tzw. Złota reguła backupu 3–2–1, która zakłada:
wykonanie 3 odrębnych kopii danych,
przechowywanie ich na 2 różnych nośnikach,
umieszczenie 1 kopii zapasowej w miejscu innym niż placówka firmy – na przykład u dostawcy usług cloud.
Co więcej, wyróżniamy trzy główne rodzaje kopii zapasowych. Pełny backup polega na prostym przekopiowaniu plików, z kolei kopia przyrostowa lub różnicowa skupiają się na różnicach od poprzedniej kopii. Odpowiedni wybór pozwoli zoptymalizować czas przeprowadzania backupów, jednak należy mieć na uwadze także różne tempo odzyskiwania plików. Jedno jest jednak pewne – backup w chmurze dla firm to rozwiązanie, które będzie mieć ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa.