Co to znaczy optymalizacja telefonu?
Optymalizacja telefonu obejmuje wszystkie działania, które mają na celu poprawę sprawności jego działania, najczęściej dotyczą one sprzętu i oprogramowania. Zanim przejdziemy do wskazówek, które pozwolą usprawnić telefon służbowy dla pracownika, warto przez chwilę skupić się na optymalizacji łączności.
Kiedy nie zadowalają nas parametry dotyczące połączeń czy korzystania z Internetu, często jedynym wyborem będzie nowy abonament komórkowy dla firm. Łączność 4G LTE przestaje już być wystarczająca – jeśli nadal korzystamy ze starszych urządzeń i usług, warto przenieść się na nowszy standard 5G. Dlaczego technologia 5G będzie odpowiednim rozwiązaniem? Ponieważ zapewnia wyższe tempo przesyłania danych, a także niższy ping, co przekłada się na lepszą stabilność sieci. Aby jednak móc skorzystać z takiego rozwiązania, niezbędny będzie smartfon z 5G – warto także sprawdzić, czy zasięg sieci piątej generacji u danego operatora pokrywa interesujące nas lokalizacje. Tego typu propozycje znajdziemy na przykład w ofercie firmy INEA, która zapewnia szereg różnych rozwiązań dla biznesu – to nie tylko telefonia komórkowa, lecz także m.in. telefon stacjonarny dla firm czy technologia VoIP.
Wróćmy jednak do technicznej optymalizacji – to kwestia, która będzie w dużej mierze niezależna od parametrów sieci. Aby telefonia mobilna mogła zostać wykorzystana w pełni, warto zadbać o stałą sprawność wykorzystywanych urządzeń. Mowa o takich działaniach jak odpowiednie zarządzanie zainstalowanymi aplikacjami, wprowadzenie właściwych ustawień czy regularne aktualizacje – przyjrzyjmy się bliżej różnym technikom optymalizacji smartfona.
Czytaj również: Jak zapewnić skuteczną i szybką komunikację ze współpracownikami i klientami?
Jak przyspieszyć telefon?
Chcąc przyspieszyć telefon służbowy, możemy wykonać wiele czynności – pierwszą z nich będzie po prostu… restart urządzenia. Ponowne uruchomienie pozwala na usunięcie zbędnych informacji z pamięci tymczasowej, a także zatrzymanie zbędnych programów działających w tle.
Nieco szybszą alternatywą będzie zamknięcie wszystkich aplikacji, choć w tym przypadku efekty będą zazwyczaj mniej zauważalne. Należy jednak podkreślić, że na ten krok warto decydować się tylko wtedy, gdy podejrzewamy, że jedna z uruchomionych aplikacji w znacznym stopniu obciąża urządzenie. Często bowiem takie działanie może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Najczęściej używane programy pracują sprawniej, gdy potrzebne informacje pozostają stale w pamięci operacyjnej urządzenia, gwarantując szybszy dostęp do danych.
Dobrym pomysłem będzie także dokładne przejrzenie ustawień telefonu i wyłączenie różnych funkcji, które nie są potrzebne. Warto w szczególności sprawdzić listę zainstalowanych aplikacji – na pewno znajdziemy na niej kilka zbędnych pozycji. Zatrzymanie i usunięcie programów, które nie są nam potrzebne na bieżąco, na pewno sprawi, że telefon komórkowy dla pracownika będzie działać z większą sprawnością. Co więcej, wiele smartfonów oferuje wbudowane funkcje optymalizacji – mogą one na przykład automatycznie usuwać zbędne dane z pamięci operacyjnej.
Aktualizacja telefonu to podstawa
Co zrobić, gdy restart urządzenia, rewizja ustawień czy usunięcie aplikacji nie pomagają? Na pewno warto sprawdzić, czy są dostępne aktualizacje dla smartfona. Nowsza wersja systemu operacyjnego lub nakładki producenta często pozwala bardziej efektywnie wykorzystać dostępne zasoby oraz możliwości sprzętu. Dodatkowo możemy liczyć na lepsze wsparcie w zakresie bezpieczeństwa – to kluczowy aspekt w przypadku rozwiązań takich jak telefonia dla firm, które wymagają pełnej ochrony przesyłanych danych.
Regularna aktualizacja to dobry sposób, by zapewnić jak największą sprawność smartfona i korzystać z niego dłużej.
Ustawienia fabryczne – kiedy się na ten krok zdecydować?
To w zasadzie ostateczność, na którą warto postawić jedynie wtedy, gdy wszystkie inne metody zawiodą. Tzw. twardy reset polega na usunięciu wszystkich danych i aplikacji z urządzenia. Taki krok jest zalecany przede wszystkim przed sprzedażą telefonu, lecz może być także dobrym rozwiązaniem w razie awarii lub znacznego spowolnienia telefonu, którego nie da się naprawić pozostałymi sposobami. Po przywróceniu do ustawień fabrycznych sprzęt – od strony oprogramowania oraz zapisanych danych – wraca do swojego pierwotnego stanu, dzięki czemu można wyeliminować różne problemy z aplikacjami i samym systemem.
O czym pamiętać przed wykonaniem twardego resetu? Warto przede wszystkim zapisać w innym miejscu wszystkie pliki, które znajdują się aktualnie na telefonie. Stworzenie kopii zapasowej pozwala szybko przywrócić niezbędne dane, aby telefon służbowy mógł nadal stanowić sprawne wsparcie nawet po przywróceniu ustawień fabrycznych. Nieco większym problemem mogą być aplikacje – możemy jednak skorzystać z dedykowanych rozwiązań, które pozwolą sprawnie przenieść wykorzystywane programy wraz z ich ustawieniami. Należy przy tym mieć na uwadze, że problemy ze sprawnością smartfona mogą być powodowane właśnie przez aplikacje: z tego względu często lepszą opcją będzie ich ponowna instalacja.
Aplikacje spowalniające telefon – na które uważać?
Na koniec warto podkreślić, że istnieje wiele aplikacji, które mogą powodować wolniejsze działanie smartfona. Część z nich to złośliwe oprogramowanie, które mogło zostać zainstalowane przypadkowo lub z niesprawdzonego źródła, z kolei inne są fabrycznie wgrane na urządzeniu, lecz nie oferują użytkownikowi przydatnych funkcjonalności. Aby sprawdzić, które z nich w największym stopniu spowalniają telefon służbowy, możemy skorzystać z narzędzi wbudowanych w system operacyjny – w ustawieniach często można znaleźć informacje o zużyciu pamięci czy baterii. Jeśli jednak nie mamy do dyspozycji takich opcji, możemy pobrać aplikacje, które pozwolą na sprawdzenie tego typu parametrów i zidentyfikowanie programów spowalniających urządzenie.