Biznes wymaga dobrego połączenia
Jakie są różnice między stacjonarną telefonią VoIP a ISDN? Poznaj na blogu INEA Biznes, w jaki sposób wykorzystać telefonię w swojej firmie.

Różnice między stacjonarną telefonią VoIP a ISDN

Transmisja
29-04-2022

Telefonia ISDN – charakterystyka

ISDN, czyli sieć cyfrowa z integracją usług (ang. Integrated Services Digital Network), to zestaw standardów opracowany w 1988 roku, który zastąpił tradycyjne rozwiązania analogowe. Transmisja danych dźwiękowych odbywa się w pełni cyfrowo, z wykorzystaniem sieci PSTN. W momencie wprowadzenia technologia ISDN była prawdziwą rewolucją na rynku telefonii stacjonarnej, pozwalając w szczególności wyeliminować zakłócenia na dłuższych dystansach. Jakość głosu stoi na dość dobrym poziomie, a możliwości ISDN obejmują także jednoczesne podłączenie kilku urządzeń w celu prowadzenia telekonferencji.

Czytaj więcej: Jak wybrać profesjonalny system call center do swojej firmy?

Jak działa technologia VoIP?

W tym przypadku cała transmisja przebiega przez Internet – rozwinięcie skrótu VoIP to Voice over Internet Protocol, czyli dosłownie „głos poprzez protokół internetowy”. Z tego względu telefonia VoIP nie wymaga naziemnych nadajników. Jedynym elementem potrzebnym do prowadzenia rozmów VoIP jest połączenie internetowe. To sprawia, że możliwe jest rozmawianie z wykorzystaniem różnych urządzeń – może to być zarówno telefon stacjonarny do biura z obsługą VoIP, jak i zwykły komputer z odpowiednim oprogramowaniem. Użytkownicy mogą łączyć się również za pośrednictwem aplikacji na smartfony.

Technologia VoIP została opracowana kilka lat później niż ISDN, a do jej rozpowszechnienia niezbędne było zwiększenie prędkości łączy internetowych. Obecnie sieci teleinformatyczne przesyłają dane z przepustowością liczoną nawet w gigabitach na sekundę – to wartości, na które możemy liczyć przy zastosowaniu łącza światłowodowego. W efekcie komunikacja głosowa za pośrednictwem VoIP stała się w ostatnich latach znacznie popularniejsza. To technologia wykorzystywana głównie przez firmy, jednak nie brakuje także indywidualnych użytkowników używających na co dzień łączności VoIP.

Telefonia ISDNtelefonia VoIP – najważniejsze różnice w użytkowaniu

Każda sieć telekomunikacyjna przesyła dane według nieco innych zasad, co wpływa także na parametry transmisji. Jak wyglądają najważniejsze różnice pomiędzy VoIP a ISDN?

1. Telefonia VoIP jest znacznie tańsza w stosunku do ISDN – oszczędności mogą wynosić nawet 60–70%.

2. W przypadku telefonii VoIP lokalizacja rozmówcy ma niewielkie znaczenie zarówno pod względem kosztów, jak i jakości transmisji. Użytkownicy ISDN muszą z kolei liczyć się ze znacznie większymi opłatami w przypadku połączeń międzynarodowych, jak również spadkiem jakości wraz ze wzrostem odległości do rozmówcy.

3. Maksymalna liczba połączeń obsługiwanych jednocześnie przez ISDN jest zależna od konkretnej implementacji sieci, jednak nie może przekraczać 30 rozmów. Technologia VoIP jest natomiast ograniczona jedynie prędkością Internetu. Transfer potrzebny do prowadzenia jednej rozmowy to minimalnie 100 kb/s, jednak dla najlepszych rezultatów zaleca się co najmniej 3 Mb/s. Aby obliczyć łączną liczbę połączeń w tym samym czasie, wystarczy podzielić prędkość łącza przez te wartości – gigabitowy światłowód pozwala nawet na kilkaset rozmów bez utraty jakości.

4. Telefonia ISDN nie zezwala na przeniesienie numeru przy zmianie lokalizacji. W przypadku VoIP numer jest przypisany do konta, dzięki czemu może być obsługiwany z dowolnego miejsca na świecie.

5. System ISDN może być obsługiwany wyłącznie poprzez telefon stacjonarny; łączność VoIP jest dostępna również na komputerach, smartfonach i innych urządzeniach z połączeniem internetowym.

6. Część krajów już teraz zapowiedziała odejście od ISDN – jednym z nich jest Wielka Brytania, w której ostatni styk cyfrowy ISDN ma być wyłączony w 2025 roku. Przed podjęciem decyzji warto zwrócić uwagę na lokalizację klientów i partnerów firmy.

7. Podczas gdy ISDN wymaga korzystania z urządzeń przewodowych, przy VoIP łączność może zapewnić również telefon bezprzewodowy stacjonarny lub sprzęt z obsługą Wi-Fi.

Telefonia stacjonarna dla firm – jakie rozwiązanie wybrać?

W większości przypadków to VoIP będzie obecnie lepszym wyborem. Telefonia stacjonarna dla firmy wykorzystująca tę technologię wymaga jednak wydajnego łącza internetowego. Jeśli infrastruktura danego przedsiębiorstwa jest bardziej dostosowana do sieci ISDN, nic nie stoi na przeszkodzie, by wybrać tę opcję. To wciąż skuteczny sposób na komunikację z klientami oraz partnerami biznesowymi, a jakość połączeń zazwyczaj stoi na zadowalającym poziomie. Warto przy tym zaznaczyć, że technologia ISDN jest w stanie obsłużyć również urządzenia takie jak faksy czy czytniki kart kredytowych. To niezawodna, stabilna i szeroko wspierana technologia, która nadal znajduje zastosowanie w wielu firmach.

Jeśli chcesz skorzystać z najnowszych dostępnych rozwiązań i zapewnić najwyższy poziom obsługi klientów, zdecydowanie warto postawić na VoIP. Technologia transmisji głosowej przez Internet zapewnia świetną jakość i praktycznie całkowity brak zakłóceń, a także sporą elastyczność pod względem konfiguracji.

Telefonia stacjonarna dla firm w ofercie INEA

INEA to jeden z liderów w zakresie biznesowych rozwiązań telekomunikacyjnych w Polsce – w ofercie firmy można znaleźć także rozwiązania związane z telefonią stacjonarną. Abonenci mogą wybrać znaną i sprawdzoną transmisję ISDN lub nowoczesną, wydajną telefonię VoIP. Ponadto możliwe jest skorzystanie z dodatkowych usług, na przykład menu głosowego (IVR), telekonferencji, call center, wirtualnej centrali czy nagrywania rozmów. W kwestii urządzeń można wybrać zarówno standardowy telefon do biura, jak i telefon bezprzewodowy stacjonarny. Niezależnie od wybranej technologii przesył danych odbywa się z wykorzystaniem infrastruktury utrzymanej w najwyższym standardzie, co przekłada się na świetną jakość połączenia.

PRZECZYTAJ TAKŻE
W dobie pandemii praca zdalna zyskała ogromną popularność, znacznie przyspieszając trendy, które zaczęły rysować się jeszcze wcześniej. To spore wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy muszą zadbać o efektywną i bezpieczną komunikację. Aby transmisja danych odbywała się z pełną ochroną przed atakami hakerskimi, można wykorzystać wiele rozwiązań, takich jak ŁTD, VPLS czy firmowy IPVPN. Co warto wiedzieć na ten temat?
Transmisja
07-06-2022
Jak zapewnić bezpieczeństwo pracy zdalnej w firmie? Poznaj praktyczne wskazówki i dowiedz się, jak dzięki INEA Biznes zapewnić zabezpieczenie.