Co to jest transmisja danych?
„Transmisja danych” – w ścisłym ujęciu – może dotyczyć każdego rodzaju połączenia pomiędzy różnymi urządzeniami, które przesyłają informacje w formie cyfrowej. Może odbywać się na kilka sposobów – wyróżniamy między innymi konfiguracje typu punkt–punkt i punkt–wielopunkt, a także przesył przez łącza mobilne i stacjonarne. Warto zwrócić uwagę na przykład na możliwości, jakie oferuje ŁTD dla firm, czyli łącze transmisji danych w technologii światłowodowej w dwóch typowych konfiguracjach:
- punkt–punkt – bezpośrednie połączenie pomiędzy dwoma węzłami sieci, w którym cała przepustowość jest zarezerwowana dla jednego urządzenia, zapewniając maksymalną prędkość przesyłu;
- punkt–wielopunkt – połączenie podzielone na więcej niż jeden węzeł sieci ze współdzieloną przepustowością, co pozwala na obsługiwanie kilku sprzętów jednocześnie.
Tego typu rozwiązania można znaleźć w ofertach firm telekomunikacyjnych z rozbudowaną ofertą dla biznesu, takich jak poznański dostawca INEA zapewniający ŁTD z symetryczną przepustowością do 1/1 Gb/s. Warto zwrócić przy tym uwagę na dodatkowe rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo połączenia, takie jak VPLS czy IPVPN. Transmisja danych VPLS odbywa się w ramach wirtualnej sieci prywatnej dla lokalnych sieci z głównym połączeniem z siedziby firmy, podobnie jak biznesowy VPN klasy VPN.
Jednak z pojęciem „transmisja danych” często możemy się spotkać w kontekście wykorzystania pakietów sieci w połączeniach mobilnych. Tego typu usługi również można znaleźć wśród propozycji INEA. Zalety transmisji danych z wykorzystaniem takich technologii to przede wszystkim możliwość bezproblemowego dostępu z dowolnej lokalizacji, jednak należy mieć na uwadze także zużycie dostępnych zasobów danych.
Czytaj również: Czym jest wirtualna sieć prywatna VPLS i jak wdrożyć ją w firmie?
Jak sprawdzić zużycie?
Podczas gdy transmisja danych na łączu światłowodowym czy przesyłanie informacji przez sieć VPN zazwyczaj nie są objęte żadnymi ograniczeniami, w przypadku sieci mobilnych jest zupełnie inaczej. Przy takich połączeniach niemal zawsze musimy liczyć się z limitami. Wynika to z faktu, że sieci komórkowe muszą w sprawny sposób obsługiwać dużą liczbę użytkowników jednocześnie, co niejako wymusza taki sposób zarządzania dostępnymi zasobami.
Jak sprawdzić, ile gigabajtów można jeszcze wykorzystać? W przypadku połączeń mobilnych można zrobić to na kilka sposobów – informacje na ten temat są zbierane między innymi przez sam system operacyjny smartfona. Znajdziemy je w ustawieniach, a dokładniej w menu dotyczącym sieci (na Androidzie jest to zazwyczaj zakładka „Użycie danych”, a na sprzętach z systemem iOS – „Dane komórkowe”). Warto jednak mieć na uwadze, że liczby wyświetlane w tym miejscu nie zawsze będą w stu procentach zgodne z danymi operatora. Z tego względu warto także dowiedzieć się, jak sprawdzić zużycie za pomocą kodu USSD lub w jakim miejscu szukać tych informacji w panelu operatora. Zależnie od tego, z jakich usług korzystamy – czy jest to na przykład transmisja danych dla firm, czy też oferta dla osób indywidualnych – proces ten może wyglądać nieco inaczej.
Jak sprawdzić, co zużywa Internet?
Często może się zdarzyć, że mimo stosunkowo mało intensywnego korzystania z urządzenia pakiety danych wyczerpują się dość szybko. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy w tle nie działają aplikacje, które pobierają spore ilości informacji. Jak to zrobić? Informacje na ten temat również znajdziemy w ustawieniach telefonu – będą one dostępne w tym samym miejscu, w którym ogólne dane dotyczące zużycia transferu.
W jaki sposób oszczędzać dane?
Istnieje kilka sposobów, by zmniejszyć ilość danych przesyłanych w trakcie korzystania z urządzenia. Przede wszystkim warto pamiętać, że transmisja danych nie zawsze będzie niezbędna – jeżeli na przykład jesteśmy w biurze lub w domu, prawdopodobnie mamy do dyspozycji sieć Wi-Fi. W zdecydowanej większości przypadków będzie to połączenie oparte na nielimitowanym Internecie stacjonarnym z wykorzystaniem technologii takich jak transmisja danych na łączu światłowodowym. W takiej sytuacji lepiej połączyć się z daną siecią Wi-Fi, by nie wykorzystywać niepotrzebnie pakietów mobilnych. Należy jednak mieć na uwadze, że powinniśmy robić to tylko w przypadku zaufanych połączeń, które są zabezpieczone hasłem.
Co więcej, w wielu aplikacjach możemy znaleźć szereg opcji dotyczących zużycia danych. Jednym z przykładów są serwisy streamingowe, które przeważnie oferują możliwość zmiany rozdzielczości wyświetlanych treści (mniejsza rozdzielczość automatycznie wybierana jest podczas połączenia mobilnego, dzięki czemu zużywa się mniej transferu). Warto skorzystać z tych opcji. Dobrym pomysłem mogą być także lżejsze wersje różnych aplikacji (jednym z przykładów jest Messenger Lite), jak również uruchamianie aktualizacji programów i systemu tylko wtedy, gdy jesteśmy podłączeni do Wi-Fi.
Jaki pakiet wybrać?
Czasami jednak nawet ścisłe kontrolowanie zużycia i redukcja wykorzystania danych nie pomogą w utrzymaniu stałego dostępu do sieci. Niezbędny będzie przede wszystkim odpowiednio duży pakiet Internetu mobilnego – wiele podstawowych ofert zapewnia jedynie 1 czy 2 GB na miesiąc, co w przypadku większości firm na pewno nie wystarczy. Warto więc zainwestować w usługi, które będą dostosowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Często za optymalne rozwiązanie przyjmuje się pakiety w okolicach 10 GB, które za niewygórowaną cenę zapewniają możliwość bezproblemowego korzystania z urządzenia. Takie propozycje możemy znaleźć między innymi w INEA.