Czym jest praca zdalna?
Praca zdalna, nazywana także telepracą, to termin odnoszący się do wykonywania swoich obowiązków zawodowych poza siedzibą pracodawcy. Istotną kwestią jest tutaj wykorzystanie różnych rozwiązań telekomunikacyjnych: jednym z nich jest technologia FO, czyli transmisja danych na łączu światłowodowym, aby zapewnić szybką i sprawną łączność z biurem lub współpracownikami. Ważną rolę odgrywają także różne programy usprawniające współpracę w trybie zdalnym, przede wszystkim aplikacje do wideokonferencji oraz udostępniania plików.
Warto podkreślić, że „praca zdalna” to również pojęcie definiowane w bardzo ścisły sposób przez różne organizacje i akty prawne. Według Komisji Europejskiej jest to „forma organizacji lub wykonywania pracy przy użyciu technologii informacyjnych, która jest świadczona poza lokalizacją pracodawcy”. Co ciekawe, w polskim prawie taki zwrot pojawił się dopiero w przyjętej w 2020 roku specustawie o przeciwdziałaniu epidemii COVID-19. Kodeks pracy stosuje jedynie pojęcie „telepracy”, które oznacza pracę regularnie wykonywaną poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. To jednak dość podobne definicje, które mogą być stosowane praktycznie zamiennie.
Jak wyglądał wzrost pracy zdalnej w dobie pandemii koronawirusa? Według raportu „Decoding Global Talent” opracowanego przez sieć portali rekrutacyjnych The Network, do której należy m.in. polski serwis Pracuj.pl, w modelu zdalnym i hybrydowym pod koniec 2020 roku pracowało ponad 51% respondentów w globalnym ujęciu. W poprzednim roku wynik ten był znacznie niższy i wynosił 31%. Udział pracy w pełni zdalnej wzrósł z kolei z 7% do aż 19%. Statystyki dla Polski wyglądają następująco:
- praca w pełni zdalna przed COVID-19: 5% ankietowanych, praca w modelu hybrydowym: 21%;
- praca w pełni zdalna w trakcie COVID-19: 30% ankietowanych (aż 6-krotny wzrost), praca w modelu hybrydowym: 35%. Dane dotyczą końcówki 2019 i 2020 roku. Czytaj również: Jak bezpiecznie korzystać z Internetu w biznesie? Zasady bezpiecznego Internetu.
Korzyści pracy zdalnej dla przedsiębiorców
Nie da się ukryć, że praca zdalna to rozwiązanie preferowane przez pracowników – według wspomnianego wyżej raportu aż 71% Polaków chce pracować hybrydowo, a 21% całkowicie zdalnie. Na pewne korzyści mogą liczyć także firmy. Oto najważniejsze z nich:
- znacznie szersza pula kandydatów, bez ograniczeń związanych z ich lokalizacją;
- ograniczenie kosztów przez brak konieczności organizacji miejsca pracy oraz urządzeń dla pracownika w siedzibie firmy;
- w wielu przypadkach lepsza jakość wykonywanej pracy ze względu na większy komfort dla pracownika;
- zwiększenie produktywności.
Pracodawcy mają też jednak wiele w pełni zrozumiałych obaw związanych z takim modelem pracy. Niemałym wyzwaniem jest zagwarantowanie sprawności działania i odpowiednia ochrona firmowych danych – będzie to możliwe tylko z dobrze dobranymi rozwiązaniami telekomunikacyjnymi.
Niebezpieczeństwa w Internecie
Praca zdalna nieodzownie wiąże się z większym ryzykiem w kwestii bezpieczeństwa. Podczas gdy firmowe połączenie jest zazwyczaj na bieżąco monitorowane i ściśle kontrolowane, transmisja w ramach domowej sieci jest znacznie bardziej narażona na niepowołany dostęp ze strony osób trzecich. Hakerzy chętnie wykorzystują także obawy związane z samą pandemią – liczba stron publikujących fake newsy, często traktujące bezpośrednio o koronawirusie, znacznie wzrosła od początku 2020 roku. Tego typu witryny przeważnie charakteryzują się bardzo słabymi zabezpieczeniami, a w wielu przypadkach są wręcz tworzone w celu rozpowszechniania złośliwego oprogramowania. To z kolei prowadzi zarówno do wzrostu częstotliwości ataków takich jak DDoS, jak i większego zagrożenia dla pojedynczych użytkowników, w tym właśnie pracowników zdalnych.
Jak dbać o bezpieczeństwo przy pracy zdalnej?
To dość trudne zadanie, jednak z odpowiednim podejściem można skutecznie ochronić się przed zagrożeniami związanymi z pracą zdalną. Podstawą jest szyfrowany VPN, dzięki któremu osoby trzecie nie będą mogły mieć wglądu w przesyłane dane. Może to być zarówno biznesowy VPN utrzymywany przez firmę w celu zabezpieczenia połączeń pomiędzy pracownikami a zasobami przedsiębiorstwa, jak i sieć lokalna LAN wykorzystująca to rozwiązanie. Serwery dla firm także powinny być w jak największym stopniu chronione przed działalnością hakerów – zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy pewności, czy pracownicy korzystają z odpowiednio zabezpieczonego łącza. W tym celu sprawdzi się między innymi usługa firewall, która pozwala dokładnie kontrolować ruch sieciowy z i do serwera. Aby serwer działał z pełną wydajnością, warto zadbać także o inne niezbędne usługi transmisji danych – takie jak usługa DHCP czy usługa NAT. Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania w tym zakresie kluczowe będą też parametry SLA, które określają poziom dostępności usługi.
Najpopularniejsze narzędzia bezpieczeństwa w Internecie
Z jakich rozwiązań w zakresie cybersecurity najczęściej korzystają przedsiębiorstwa wykorzystujące zdalny model pracy? Transmisja danych dla firm może być realizowana na różne sposoby – warto jednak zaznaczyć, że standardowe oferty Internetu mogą być niewystarczające, by zapewnić pełne bezpieczeństwo.
Wiele dedykowanych rozwiązań skupia się na odseparowaniu ruchu sieciowego w ramach firmowej infrastruktury od transmisji przeprowadzanej w publicznej sieci. W tym celu można wykorzystać m.in. biznesowe łącze transmisji danych. Takie połączenie zapewnia sprawny przesył informacji niezależnie od warunków – ŁTD dla firm jest wykorzystywane tylko przez jednego klienta, dając stały dostęp do pełnej przepustowości. Warto również postawić na warianty działające w konfiguracji wielopunkt–wielopunkt, które idealnie wspierają pracę zdalną:
- IPVPN – transmisja danych IPVPN polega na połączeniu poszczególnych placówek firmy oraz urządzeń pracowników łączących się zdalnie z centralnym routerem. Ten z kolei zarządza ruchem pomiędzy różnymi lokalizacjami z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa, bez przesyłania informacji przez publiczną sieć. Zalety transmisji danych z użyciem tej metody to przede wszystkim zwiększona ochrona przed dostępem osób trzecich i atakami hakerskimi.
- Transmisja danych VPLS – technologia Virtual Private LAN Services to rozwiązanie funkcjonujące w podobny sposób jak IPVPN, które wyróżnia się zastosowaniem bardziej zaawansowanych rozwiązań. Choć elastyczność VPLS jest nieco mniejsza, jest to odpowiednia opcja dla największych organizacji, które muszą chronić wrażliwe dane z maksymalną skutecznością.
Obydwa z powyższych rozwiązań, jak również łącze transmisji danych dla firm można znaleźć w ofercie poznańskiego dostawcy Internetu INEA.