Biznes wymaga dobrego połączenia
Jak zapewnić bezpieczeństwo pracy zdalnej w firmie? Poznaj praktyczne wskazówki i dowiedz się, jak dzięki INEA Biznes zapewnić zabezpieczenie.

Jak zapewnić bezpieczeństwo pracy zdalnej w firmie?

Transmisja
07-06-2022

Czym jest praca zdalna?

Praca zdalna, nazywana także telepracą, to termin odnoszący się do wykonywania swoich obowiązków zawodowych poza siedzibą pracodawcy. Istotną kwestią jest tutaj wykorzystanie różnych rozwiązań telekomunikacyjnych: jednym z nich jest technologia FO, czyli transmisja danych na łączu światłowodowym, aby zapewnić szybką i sprawną łączność z biurem lub współpracownikami. Ważną rolę odgrywają także różne programy usprawniające współpracę w trybie zdalnym, przede wszystkim aplikacje do wideokonferencji oraz udostępniania plików.

Warto podkreślić, że „praca zdalna” to również pojęcie definiowane w bardzo ścisły sposób przez różne organizacje i akty prawne. Według Komisji Europejskiej jest to „forma organizacji lub wykonywania pracy przy użyciu technologii informacyjnych, która jest świadczona poza lokalizacją pracodawcy”. Co ciekawe, w polskim prawie taki zwrot pojawił się dopiero w przyjętej w 2020 roku specustawie o przeciwdziałaniu epidemii COVID-19. Kodeks pracy stosuje jedynie pojęcie „telepracy”, które oznacza pracę regularnie wykonywaną poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. To jednak dość podobne definicje, które mogą być stosowane praktycznie zamiennie.

Jak wyglądał wzrost pracy zdalnej w dobie pandemii koronawirusa? Według raportu „Decoding Global Talent” opracowanego przez sieć portali rekrutacyjnych The Network, do której należy m.in. polski serwis Pracuj.pl, w modelu zdalnym i hybrydowym pod koniec 2020 roku pracowało ponad 51% respondentów w globalnym ujęciu. W poprzednim roku wynik ten był znacznie niższy i wynosił 31%. Udział pracy w pełni zdalnej wzrósł z kolei z 7% do aż 19%. Statystyki dla Polski wyglądają następująco:

  • praca w pełni zdalna przed COVID-19: 5% ankietowanych, praca w modelu hybrydowym: 21%;
  • praca w pełni zdalna w trakcie COVID-19: 30% ankietowanych (aż 6-krotny wzrost), praca w modelu hybrydowym: 35%. Dane dotyczą końcówki 2019 i 2020 roku. Czytaj również: Jak bezpiecznie korzystać z Internetu w biznesie? Zasady bezpiecznego Internetu.

Korzyści pracy zdalnej dla przedsiębiorców

Nie da się ukryć, że praca zdalna to rozwiązanie preferowane przez pracowników – według wspomnianego wyżej raportu aż 71% Polaków chce pracować hybrydowo, a 21% całkowicie zdalnie. Na pewne korzyści mogą liczyć także firmy. Oto najważniejsze z nich:

  • znacznie szersza pula kandydatów, bez ograniczeń związanych z ich lokalizacją;
  • ograniczenie kosztów przez brak konieczności organizacji miejsca pracy oraz urządzeń dla pracownika w siedzibie firmy;
  • w wielu przypadkach lepsza jakość wykonywanej pracy ze względu na większy komfort dla pracownika;
  • zwiększenie produktywności.

Pracodawcy mają też jednak wiele w pełni zrozumiałych obaw związanych z takim modelem pracy. Niemałym wyzwaniem jest zagwarantowanie sprawności działania i odpowiednia ochrona firmowych danych – będzie to możliwe tylko z dobrze dobranymi rozwiązaniami telekomunikacyjnymi.

Niebezpieczeństwa w Internecie

Praca zdalna nieodzownie wiąże się z większym ryzykiem w kwestii bezpieczeństwa. Podczas gdy firmowe połączenie jest zazwyczaj na bieżąco monitorowane i ściśle kontrolowane, transmisja w ramach domowej sieci jest znacznie bardziej narażona na niepowołany dostęp ze strony osób trzecich. Hakerzy chętnie wykorzystują także obawy związane z samą pandemią – liczba stron publikujących fake newsy, często traktujące bezpośrednio o koronawirusie, znacznie wzrosła od początku 2020 roku. Tego typu witryny przeważnie charakteryzują się bardzo słabymi zabezpieczeniami, a w wielu przypadkach są wręcz tworzone w celu rozpowszechniania złośliwego oprogramowania. To z kolei prowadzi zarówno do wzrostu częstotliwości ataków takich jak DDoS, jak i większego zagrożenia dla pojedynczych użytkowników, w tym właśnie pracowników zdalnych.

Jak dbać o bezpieczeństwo przy pracy zdalnej?

To dość trudne zadanie, jednak z odpowiednim podejściem można skutecznie ochronić się przed zagrożeniami związanymi z pracą zdalną. Podstawą jest szyfrowany VPN, dzięki któremu osoby trzecie nie będą mogły mieć wglądu w przesyłane dane. Może to być zarówno biznesowy VPN utrzymywany przez firmę w celu zabezpieczenia połączeń pomiędzy pracownikami a zasobami przedsiębiorstwa, jak i sieć lokalna LAN wykorzystująca to rozwiązanie. Serwery dla firm także powinny być w jak największym stopniu chronione przed działalnością hakerów – zwłaszcza wtedy, gdy nie mamy pewności, czy pracownicy korzystają z odpowiednio zabezpieczonego łącza. W tym celu sprawdzi się między innymi usługa firewall, która pozwala dokładnie kontrolować ruch sieciowy z i do serwera. Aby serwer działał z pełną wydajnością, warto zadbać także o inne niezbędne usługi transmisji danych – takie jak usługa DHCP czy usługa NAT. Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania w tym zakresie kluczowe będą też parametry SLA, które określają poziom dostępności usługi.

Najpopularniejsze narzędzia bezpieczeństwa w Internecie

Z jakich rozwiązań w zakresie cybersecurity najczęściej korzystają przedsiębiorstwa wykorzystujące zdalny model pracy? Transmisja danych dla firm może być realizowana na różne sposoby – warto jednak zaznaczyć, że standardowe oferty Internetu mogą być niewystarczające, by zapewnić pełne bezpieczeństwo.

Wiele dedykowanych rozwiązań skupia się na odseparowaniu ruchu sieciowego w ramach firmowej infrastruktury od transmisji przeprowadzanej w publicznej sieci. W tym celu można wykorzystać m.in. biznesowe łącze transmisji danych. Takie połączenie zapewnia sprawny przesył informacji niezależnie od warunków – ŁTD dla firm jest wykorzystywane tylko przez jednego klienta, dając stały dostęp do pełnej przepustowości. Warto również postawić na warianty działające w konfiguracji wielopunkt–wielopunkt, które idealnie wspierają pracę zdalną:

  • IPVPNtransmisja danych IPVPN polega na połączeniu poszczególnych placówek firmy oraz urządzeń pracowników łączących się zdalnie z centralnym routerem. Ten z kolei zarządza ruchem pomiędzy różnymi lokalizacjami z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa, bez przesyłania informacji przez publiczną sieć. Zalety transmisji danych z użyciem tej metody to przede wszystkim zwiększona ochrona przed dostępem osób trzecich i atakami hakerskimi.
  • Transmisja danych VPLStechnologia Virtual Private LAN Services to rozwiązanie funkcjonujące w podobny sposób jak IPVPN, które wyróżnia się zastosowaniem bardziej zaawansowanych rozwiązań. Choć elastyczność VPLS jest nieco mniejsza, jest to odpowiednia opcja dla największych organizacji, które muszą chronić wrażliwe dane z maksymalną skutecznością.

Obydwa z powyższych rozwiązań, jak również łącze transmisji danych dla firm można znaleźć w ofercie poznańskiego dostawcy Internetu INEA.

PRZECZYTAJ TAKŻE
Mimo że popularność biznesowych ofert komórkowych stale rośnie, telefonia stacjonarna wciąż ma spore znaczenie dla wielu firm. Stosowana przez lata telefonia analogowa została już niemal całkiem wyparta przez ISDN, który z kolei jest coraz częściej zastępowany łącznością VoIP. Czym różnią się te dwa rozwiązania?
Transmisja
29-04-2022
Jakie są różnice między stacjonarną telefonią VoIP a ISDN? Poznaj na blogu INEA Biznes, w jaki sposób wykorzystać telefonię w swojej firmie.